فهرست

31 ماه می روز جهانی بدون دخانیات "اجازه ندهید دخانیات، نفس شما را بگیرد "

هر سال روز 31 ماه می میلادی به عنوان روز جهانی بدون دخانیات در نظر گرفته می شود. شعار امسالِ سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان "اجازه ندهید دخانیات، نفس شما را بگیرد " (DON’T LET TOBACCO TAKE YOUR BREATH AWAY)" اعلام شده است.

در همین راستا هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ 31 ماه می اقدامات هماهنگ و گسترده ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات انجام می شود. World No Tobacco Day 

شعار ملی وزارت بهداشت در خصوص هفته بدون دخانیات 25خرداد لغایت 31 خرداد با شعار ( اماکن عمومی بدون دخانیات حق شهروندی )

اما بدانیم :

سیگار بزرگترین عامل خطرناک برای بروز بیماری‌هایی است که می‌توان از ابتلا به آنها پیشگیری کرد و امروزه پیامدهای این عامل خطرناک برای سلامت بدن ثابت شده است.

هر ساله به مناسبت  روز جهانی بدون دخانیات، 31 ماه می ، اقدامات و فعالیت های گسترده ای در سطح کشور  با همکاری ارگان های ذیربط به منظور حمایت طلبی برای اجرای سیاست های موثر بر کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سطح آگاهی عمومی به ویژه جوانان و نوجوانان نسبت به مضرات استعمال دخانیات انجام می پذیرد.

 از این رو توصیه شده تا بر ضرورت پررنگ شدن تاثیرات مرگبار و خطرناک مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض دود این محصولات که برای بسیاری ناشناخته است و جلوگیری از مصرف آن به هر شکل تاکید گردد. بر همین اساس با توجه به مصادف شدن ایام هفته بدون دخانیات با ماه مبارک رمضان و پویش ملی فشار خون، از 25 تا 31 خرداد ماه 98 به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار ملی "اماکن عمومی بدون دخانیات، حق شهروندی" تعیین و عناوین زیر بعنوان شعارهای ایام هفته در نظر گرفته شده است:

  1. شنبه مورخ 25/3/98 " نمایندگان مجلس، حامی قوانین کنترل دخانیات"
  2. یکشنبه مورخ 26/3/98 " مطالبه گری مردم برای جامعه عاری از دخانیات"
  3. دوشنبه مورخ 27/3/98  "ورزش و تفریحات سالم برای دوری از دخانیات"
  4. سه شنبه مورخ 28/3/98  "ریه سالم با دوری از دخانیات"
  5. چهارشنبه مورخ 29/3/98  "نقش رسانه در ترویج فرهنگ کنترل دخانیات"
  6. پنجشنبه مورخ 30/3/98  "ساماندهی عرضه مواد دخانی ضامن اجرای قوانین"
  7. جمعه مورخ 31/3/98  "آموزه های دینی در برابر دخانیات"

 

 

طبق محاسبات مرکز تحقیقات سرطان آلمان مصرف بیش از ۱۰ نخ سیگار در روز از طول عمر مردان به طور متوسط ۹تا۴ سال و از طول عمر زنان ۷تا۳ سال می‌کاهد. حتی مصرف مداوم کمتر از ۱۰ نخ سیگار در روز نیز باعث کاهش حدود پنج سال از طول عمر زنان و مردان می‌گردد.
در روز جهانی بدون دخانیات، سازمان جهانی بهداشت پیامدهای خطرناک ناشی از مصرف سیگار را چنین اعلام کرد: در حال حاضر ۱،۱ میلیارد نفر در جهان سیگاری هستند. همچنین هر سال حدود هفت میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار می‌میرند و نیم میلیون نفر از آنها افرادی هستند که تنها در معرض دود قرار می‌گیرند که بیش از ۱۵۰ هزار نفر از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند. طول عمر فرد سیگاری به طور متوسط ۱۳ تا ۱۴ سال کمتر از فرد غیرسیگاری است.

  امروز، سمبلی است برای همه مردم دنیا، تا دست کم در این روز از سیگار و دود کناره بگیرند وبه جای دودِ کشنده و مسموم سیگار، زندگی، شادابی و سلامت را به یکدیگر هدیه کنند. امیدواریم امروز همه سیگارها خاموش شود تا بتوان با خیالی آسوده نفس کشید و به جای سرفه های پی درپی در هوای دودآلود، در هوای پاک و سالم، با نفس هایی عمیقْ شادی، نشاط و تازگی را در اعماق روح احساس کرد. بی شک امروز بهتر می توان اندیشید، می توان از خود پرسیدآیا سیگار هم نشین مناسبی است؟ امروز می تواند آغازی برای یک پایان باشد؛ پایان دود و آغاز یک زندگی سالم و پرنشاط.

کارشناسان مسایل بهداشتی و تربیتی، براین باورند که استعمال دخانیات، سبب بروز بسیاری ازناهنجاری های رفتاری، از جمله اعتیاد می شود. در تحقیقات آمده است: «اگرچه هر فرد سیگاری معتاد نمی شود،اما بیش تر افراد سیگاری خیلی سریع معتاد می شوند.» سیگار، دریچه ای را به روی ما می گشاید که پشت آن، جز تاریکی و سیاهی رنگی نیست. پس هر گاه وسوسه شوم آن احساس شد، باید از غرق شدن در مرداب اعتیاد هراسید و از همان آغاز، پایان کار را اندیشه کرد. امام علی علیه السلام نیز در نهج البلاغه ضمن فراخواندن مابه دوراندیشی و به کارگیری صحیح اندیشه، فرموده اند: «حاصل دوراندیشی، سلامت است».

سیگار کشیدن، از کج روی های اجتماعی و شکل مهمی از اعتیاد در جامعه کنونی ماست. «نیکوتین»، ماده فعال و خطرزای تنباکو، دارویی اعتیاد برانگیز است که سبب وابستگی روحی و تداوم مصرف می شود. بسیارند افرادی که برای یک بار، به طور تفریحی یا اتفاقی سیگار کشیده اند و همین به مصرف روزانه و دائمی آنان انجامیده است. هرچند ممکن است برخی از ما سیگار کشیدن راتنها یک عادت بد بدانیم، این کار یک اعتیاد است و اعتیاد، قدرت تفکر، اندیشه و اراده را از انسان می گیرد و سبب سقوط بسیاری از ارزش ها و هنجارهای فرهنگی و اخلاقی می شود.