فهرست

دلایل گرسنگی قبل ازخواب چیست و چگونه می توانیم گرسنگی قبل از خواب را برطرف کنیم؟

آیا باید گرسنه به رختخواب بروید؟

دلایل گرسنگی قبل از خواب چیست؟ آیا خوابیدن با شکم خالی کار درستی است؟ شما ممکن است به دلایل مختلفی با شکم خالی بخوابید. برخی از دلایل، مانند مدیریت وزن، با انتخاب خود شما هستند. دلایل دیگر، مانند عدم دسترسی به غذا، لزوماً انتخاب شما نیست.

اگر می خواهید بدانید که دلایل گرسنگی قبل ازخواب چیست و چگونه می توانیم گرسنگی قبل از خواب را برطرف کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.  
دلایل احساس گرسنگی قبل از خواب

در بسیاری از موارد، یک برنامه غذایی سالم ممکن است باعث شود قبل از خواب احساس گرسنگی کنید. در اینجا دلایلی وجود دارد که ممکن است باعث احساس گرسنگی قبل از خواب شود.
پیروی از یک برنامه غذایی سالم

به طور کلی، برنامه غذایی سالم شامل سه وعده غذایی در روز با میان وعده های کوچک بین وعده های غذایی در صورت نیاز است.

بنابراین بسته به زمانی که به رختخواب می‌روید، خوردن یک رژیم غذایی کامل که با شام در اوایل شب و قبل از خواب به پایان می‌رسد، می‌تواند باعث شود تا ساعاتی بعد احساس گرسنگی کنید.


کاهش کالری

اگر عمداً کالری را برای کاهش وزن کاهش می دهید، ممکن است نیاز باشد گرسنه بخوابید. بایدمطمئن شوید که یک رژیم غذایی متعادل را حفظ می کنید، حتی اگر از یک رژیم غذایی محدودتر مانند رژیم کتو یا وگان پیروی می کنید. اگر مدتی با شکم خالی بخوابید ممکن است قبل از خواب یا حوالی آن احساس گرسنگی کنید.
کم خوابیدن

شما ممکن است قبل از خواب احساس گرسنگی کنید زیرا به اندازه کافی نمی خوابید. خستگی بیش از حد می تواند هورمون گرلین را تحریک کند. این هورمون میل به غذا و احساس گرسنگی را افزایش می دهد.

هورمون دیگری به نام لپتین نیز می تواند با خواب ناکافی تحریک شود و باعث شود حتی بعد از خوردن یک وعده غذایی احساس گرسنگی کنید.

خواب مناسب وکافی در شب برای احساس گرسنگی کمتر هنگام رفتن به رختخواب ضروری است.
سوء تغذیه

سوء تغذیه به مصرف کمتر از 1800 کالری در روز و عدم مصرف مناسب ویتامین ها، مواد معدنی و سایر اجزای ضروری برای یک رژیم غذایی متعادل گفته می شود.

احساس گرسنگی قبل از خواب ممکن است نشانه بیماری مانند سوء تغذیه باشد. سوء تغذیه طولانی مدت می تواند به کندی رشد در کودکان و همچنین سایر مشکلات سلامتی در بزرگسالان و کودکان کمک کند.

بیشتر بخوانید:
عوارض غذا خوردن در اواخر شب

اگر به طور روزانه نیازهای تغذیه ای را رعایت کنید یا از یک برنامه کاهش وزن سالم پیروی کنید، گرسنه به رختخواب رفتن ممکن است خوب باشد. گرسنه رفتن به رختخواب ممکن است باعث شود احساس پوچی یا نارضایتی کنید زیرا اشتهای خود را ارضا نکرده اید. اما معمولا بهتر از این است که نزدیک زمان خواب غذا بخورید.

غذا خوردن در اواخر شب می تواند منجر به افزایش وزن و شاخص توده بدنی (BMI) شود. از طرفی غذا خوردن نزدیک به زمان خواب می تواند شما را دچار سوء هاضمه و خواب ناقص کند.در شب متابولیسم شما کاهش می یابد چون بدن شما به کالری اضافی نیاز ندارد و برای خواب آماده می شود.

غذا خوردن در هنگام خواب می تواند منجر به دریافت کالری بیشتر درطول روز شود، درنتیجه دریافت کالری بیشتر، شما دچار اضافه وزن خواهید شد. نزدیک به زمان خواب بدن شروع به تولید ملاتونین می کند و می تواند منجر به افزایش درصد چربی بدن شود.

افرادی که رفلاکس اسید معده دارند نباید حداقل 3 ساعت قبل از خواب چیزی بخورند. آنها همچنین بایستی از خوردن غذاهای محرک اجتناب کنند زیرا می تواند باعث بدتر شدن علائم شود.
رفع گرسنگی قبل از خواب

 تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که غذا خوردن نزدیک به زمان خواب می تواند عوارضی از جمله اضافه وزن را برای شما به دنبال داشته باشد.

قطع مصرف مواد غذایی چند ساعت قبل از خواب به طور کلی  برای سلامتی امری ضروری است. اما اگر احساس گرسنگی قبل از خواب دارید و به دلیل معده خالی نمی توانید بخوابید، غذاها و عادات غذایی سالمی وجود دارد که شما می توانید آن ها را انتخاب کنید.  و به این ترتیب از مشکلات خواب و ناراحتی معده جلوگیری کنید.

رفع گرسنگی آخرشب
غذاهای حاوی تریپتوفان

میان وعده های آخر شب می توانند شامل غذاهای حاوی اسید آمینه تریپتوفان باشند. این غذاها با فعال کردن هورمون سروتونین در بدن شما به خواب کمک می کنند.

غذاهای حاوی این اسید آمینه عبارتند از: بوقلمون مرغ ماهی آجیل تخم مرغ

غلات کامل

خوردن بخش کوچکی از غذاهای حاوی تریپتوفان به همراه غلات کامل  بدون اینکه معده شما را ناراحت کنند، احساس گرسنگی را از بین می برند. 

غذاهای غلات کامل عبارتند از: نان کراکرها غلات   

از خورن چه غذاهایی قبل از خواب اجتناب کنیم؟

از خوردن غذاهایی که هضم آن ها زمان زیادی نیاز دارد و باعث ناراحتی معده و مشکلات خواب می شود خود داری کنید. این شامل غذاهای تند، حاوی قند و چربی می شود.

 شما همچنین باید مراقب نوشیدنی هایی که قبل از خواب مصرف می کنید باشید. نوشیدن بیش از حد هر چیزی می تواند منجر به تکرر ادرار می شود. علاوه بر این، نوشیدنی های حاوی الکل یا کافئین مانع از به خواب رفتن شما شوند.
چگونه می توانم از احساس گرسنگی قبل از خواب جلوگیری کنم؟

اگر متوجه شدید که به دلیل گرسنگی به طور منظم قبل از خواب به غذا نیاز دارید، ممکن است نیاز باشد عادات غذایی روزانه خود را طور دیگری تنظیم کنید.

در اینجا چند نکته برای جلوگیری از گرسنگی شبانه یا غذا خوردن در اواخر شب آورده شده است:

    تعیین کنید روزانه چه مقدار کالری باید مصرف کنید. غذای مصرفی خود را در طول روز تقسیم کنید. رژیم غذایی یک بزرگسال به طور متوسط شامل 2000 کالری در روز است.
    خوردن سه وعده غذایی در ساعات منظم روز را در نظر بگیرید. در صورت نیاز این وعده های غذایی را با میان وعده های کوچک و سالم تکمیل کنید.
    یک رژیم غذایی متمرکز بر انواع غذاها داشته باشید. این شامل میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها، محصولات لبنی کم چرب و غلات کامل است.