فهرست

گنجی به نام سلامتی با کلید خود مراقبتی( ۲۷ آبانماه تا سوم آذرماه بعنوان هفته جهانی خود مراقبتی)

بیست و هفتم آبانماه تا سوم آذرماه برابر با ۱۸ الی ۲۴ نوامبر به عنوان هفته جهانی خود مراقبتی (World Self Care Week) با شعار (امسال برای خود مراقبتی از سلامتیت چه قولی به خود میدی؟)نامگذاری شده است. این مناسبت فرصتی را برای افزایش توجه به موضوع خودمراقبتی در سراسر جهان فراهم می‌کند.

آموزش خودمراقبتی عامل ارتقاء سلامت ، بهبود سبک زندگی و پیشگیری از بیماریهاست.

خودمراقبتی، فرایندی است که هر فرد مبتنی بر نگرش ،دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع  سلامت خود تامین،مراقبت و ارتقاء می بخشد.

بیست و هفتم آبانماه تا سوم آذرماه برابر با ۱۸ الی ۲۴ نوامبر به عنوان هفته جهانی خود مراقبتی (World Self Care Week) نامگذاری شده است. این مناسبت فرصتی را برای افزایش توجه به موضوع خودمراقبتی در سراسر جهان فراهم می‌کند.
خودمراقبتی عملی است که در آن، هر فردی از دانش، مهارت و توان خود به عنوان یک منبع استفاده می‌کند تا به‌طور مستقل از سلامت خود مراقبت کند. 

بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت

خود مراقبتی به مجموعه عملکردهایی گفته می‌شود که هر فردی برای حفظ سلامت جسمی و روانی، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و اقدامات درمانی مناسب برای بهبود خود به کار می‌گیرد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی، درصد بالایی از بیماری‌هایی که سلامت جسم و روان را مختل می‌کند محصول بی‌تفاوتی به خود مراقبتی است. 

اگرچه خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ ولی گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم محلی‌ها و همشهریان آن‌ها نیز گسترش می‌یابد.


به طور کلی خود مراقبتی رفتار و شیوه‌ای از زندگی است که جنبه‌های مختلف مانند پیشگیری از بروز بیماری، بهداشتغذایی، ورزش و … را در بر می‌گیرد.
چگونه از خودمون مراقبت کنیم؟
فعالیت‌های مربوط به مراقبت‌های شخصی می‌توانند به رفع استرس و بهبود وضعیت سلامت عمومی کمک کند.
مطالعات نشان می دهد که رعایت شیوه زندگی سالم و مراقبت‌های شخصی می‌تواند از بروز بسیاری از بیماری‌های جسمی و روانی پیشگیری کند.

با خودمراقبتی می‌توانیم استرس خود را کاهش دهیم، اعتماد به نفس خود را بازیابیم و تقویت کنیم، شور و شوق جوانی و انگیزه موفقیت خود را حفظ کنیم و افزایش دهیم، جوانی سالم، ایمن و با نشاط را تجربه کرده و سلامت سایر دوران‌های زندگی خود را تضمین کنیم، آینده بهتری را برای خود، خانواده، دوستان و کشورمان رقم بزنیم.