فهرست

۲۱ الی ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، هفته ملی دیابت

شعار هفته ملی دیابت سال ۱۴۰۱: با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم شعار کمپین سه ساله دیابت از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ "دسترسی به مراقبت دیابت" از سوی سازمان جهانی بهداشت نامگذاری شده است. همچنین شعار اختصاصی سال ۲۰۲۲ دیابت نیز، با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " اعلام شده است.

دیابت یکى از شایع‌ترین بیمارى‌هاى مزمنى است که بشر را گرفتار کرده است.

ابتلای یک دهم جمعیت جهان به دیابت و نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود آگاه نیستند و از هر ١٠ بزرگسال در سراسر جهان،یک نفر با دیابت زندگی می‌کند.مبتلایان به دیابت برای درک وضعیت خود و انجام خودمراقبتی روزانه در راستای حفظ سلامتی و جلوگیری از وقوع عوارض بیماری باید به آموزش مداوم دسترسی داشته باشند.                                                           در سال ۲۰۰۳ تعداد مبتلایان به بیماری دیابت در سراسر جهان ۱۹۴ میلیون نفر تخمین زده مى‌شد. پیش بینى مى‌شود که این رقم تا پایان سال ۲۰۲۵ در نتیجه طولانى شدن عمر مفید افراد، سبک زندگى بى‌حرکت و غیرفعال و تغییر الگوهاى رژیم غذایى به ۳۳۳ میلیون نفر برسد.البته حداقل ۷۵درصد افراد دیابتی از بیماری خود آگاه هستند

همچنین در گزارشی دیگر پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ تعداد بیماران بزرگسال به ۶۴۳ میلیون نفر به دیابت مبتلا شوند که بیش از ۱.۲ میلیون کودک و نوجوان مبتلا به دیابت نوع یک خواهیم داشت. در هر ۵ ثانیه ۱نفر به علت دیابت یا عوارض ناشی از آن جان خود را از دست می دهد.
این رقم در سال ۲۰۲۱ در حدود ۶.۷ میلیون نفر در جهان می باشد.

متون آموزشی واحد پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر

مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

از برگزاری کمپین سه ساله دیابت از سال 2021 تا 2023

با شعار دسترسی به مراقبت دیابت "Access to Diabetes Care"خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  کورش اعتماد مدیرکل دفتر بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: شعار اختصاصی سال 2022 دیابت نیز، با آموزش دیابت از آینده خود محافظت کنیم " Education to Protect Tomorrow " اعلام شده است.

وی عناوین، تاریخ و روز شمار هفته دیابت امسال را به شرح زیر اعلام کرد: