فهرست

12 الی 18 آبان ماه هفته ملی مازندران گرامی باد

برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم، زبان، لباس و رونق صنعت گردشگری این استان، ۱۴ آبان را به عنوان روز مازندران نامیده‌اند. روز ۲۵ام ماه رمضان، در سال ۲۵۰ هجری قمری اولین حکومت مستقل علویان در جهان اسلام در مازندران انتخاب گردید که جنبه‌ای جهانی هم داشت. از آن‌جایی که‌این واقعه مهم برابر با ۱۴ آبان ماه بود، تاریخ آن را برای روز مازندران برگزیدند. طبق نظر مسئولین این شهر، روز مازندران فرصتی مناسب برای کنار هم بودن و گفتگو درباره فرهنگ، سنت تاریخی و تمدن این استان به شمار می‌رود. به همین جهت در این روز برنامه‌ها و جشنواره‌هایی در سطح شهر و مدارس اجرا می‌شوند که رنگ و بویی محلی دارند.

استان مازَندَران (به مازندرانی: مازِرون یا مازِندِرون)استانی به مرکزیت شهر ساری در شمال ایران و در ‌کرانه‌های جنوبی دریای مازندران است و با استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان هم‌مرز می‌باشد. استان مازندران پیش از اسلام تپورستان (به پهلوی: Tapurstan.png) نامیده می‌شد که برگرفته از نام قوم تپوری (به یونانی: Τάπυροι) است که پس از اسلام قوم طبری نام گرفتند و سرزمینشان طبرستان نامیده شد. استان مازندران یکی از پرجمعیت‌ترین و متراکم‌ترین مناطق ایران از لحاظ جمعیتی است و دارای ۲۲ شهرستان می‌باشد. مازندران پر افتخارترین استان ایران در بازی‌های المپیک است.قله دماوند مرتفع‌ترین کوه ایران و بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه در مازندران و در شهرستان آمل قرار دارد.

استان مازندران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

در چنین روزی و در سال ۲۴۳ هجری شمسی، مردم تبرستان با حسن بن زید، نخستین فرمانروای سلسله علویان بیعت کردند و اولین حکومت شیعه در ایران و بلکه در شرق سرزمین‌های اسلامی تأسیس شد.
بر اساس بخشنامه سال ۱۳۸۸ سازمان میراث فرهنگی کشور مبنی بر انتخاب روزی با عنوان روز مازندران، پژوهشگران و فعالان حوزه فرهنگ و تمدن استان باهم اندیشی و همفکری ۱۴ آبان را به خاطر بیعت مردم این استان با حسن بن زید علوی بنیان‌گذار نخستین حکومت شیعی علوی به نام روز مازندران انتخاب کردند .
بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری رخ داد.

استان مازندران - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد