فهرست

هفته پیشگیری از مسمومیت ها (1-7 آبانماه 1401)

هفته پیشگیری از مسمومیت ها( اول تا هفتم آبانماه) با شعار "با افزایش آگاهی، مانع از بروز مسمومیت شویم"هموطنان گرامی می تواننددر صورت مسمومیت با شماره190یا اورژانس 115تماس بگیرند. ‏

مسمومیت(intoxication)

مجموعه‌ای از اختلالات در بدن است که در اثر جذب ماده‌ای بیگانه که به آن سم گفته می‌شود بروز می‌کند. از عوامل ایجاد مسمومیت‌ها دارویی می‌توان به عدم توجه به میزان مصرف دارو، مصرف اشتباه یا خودسرانه دارو، عدم توجه به مشکلات زمینه ای بدن هنگام مصرف دارو یا تداخلات دارویی نام برد. اقدام به خودکشی با دارو یا سوء مصرف مواد دارویی به شکلی که بتواند منجر به اعتیاد شود نیز نوعی مسمومیت دارویی محسوب می‌شود. 

شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری:

"با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم"

سامانه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت

آيا می‌دانید45 مركز اطلاع‌رسانی داروها و سموم در كل كشور با شماره تلفن 190، داخلی3 -کد2  مشغول به ‏فعاليت ‏می‌باشند؟
آیا میدانیدلحظات اوليه پس از بروز مسموميت، برای نجات فرد مسموم حياتی می‌باشند. بلافاصله پس از برخورد با ‏موارد ‏مسموميت با تلفن 190 و یا 115 تماس بگيريد.‏
آیا میدانید ‏‏وظيفه مهم مراكز اطلاع‌رسانی داروها و سموم، راهنمايی فرد مسموم يا همراهان وی، برای كنترل و كاهش ‏عوارض ‏ناشی از مسموميت است و نه درمان مسموميت.

 ‏آيا می‌دانید درمان مسمومیت‌ها و عوارض متعاقب آن سالانه هزينه سنگينی را بر جامعه تحميل می‌نماید.‏ ‏

عنوان هفته «پیشگیری از مسمومیت ها» در خصوص راههای پیشگیری از بروز انواع مسمومیت ها و چگونگی کنترل آن و نحوه انجام اقدامات اولیه در مواجهه با فرد مسموم، اطلاع رسانی و آموزش عمومی به صورت وسیع و گسترده می باشد.

به لحاظ پراکندگی سنی، عمدتا مسمومین مراجعه کننده به بیمارستان در محدوده سنی جوان یعنی ۲۰ تا ۴۰ ساله می باشند. سپس نوبت به مسمومین نوجوان و در نهایت بالای ۴۰ سال و همچنین زیر ۱۲ سال می رسد.

از میان مشاغل مختلف جامعه، زنان خانه دار بیشترین شیوع مسمومیت ها را ازآن خود کرده اند و جالب است بدانید ۸۹ درصد از موارد مسمومیت در منزل بروز می نماید. لذا اهمیت ایمن سازی منازل مشخص می شود.

داروها، محصولات شوینده و فرآورده های آرایشی- بهداشتی (خمیر دندان، دهان شویه، خوشبو کننده) را دور از دسترس کودکان، در ارتفاع بالا ودر کمد مجهز به قفل نگه داری نمایید.

مسمومیت با گاز منوکسید کربن کشنده ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور ماست و شیوع آن در فصل سرما بالا می باشد. لحظات اولیه پس از بروز مسمومیت برای نجات فرد مسموم حیاتی است

كودكان زير ۵ سال پرخطرترین گروه سنی ازنظر بروز مسموميت هستند، با دانستن نکات مهم درمورد مسمومیت کودکان از بروز آن پیشگیری و با اقدامات لازم آشنا شوید.

عمده‌ترین موارد مسموميت در كودكان در اثر خوردن داروها، مواد شيميايی و محصولات خانگی مانند مواد آرايشی بهداشتی، فرآورده‌های شوينده، سفيدكننده ولوله بازکن، لاك پاک‌کن (استون) و گياهان سمی بوده است.

در دوران سالمندی به دلیل تغییرات ساختار در اندامهای داخلی مانند کبد، کلیه، میزان مایعات، عضلات و چربی بدن، تغییراتی در جذب و دفع داروها حادث خواهد شد،  کاهش بینایی، شنوایی و فراموشی و بی اعتنایی به مصرف دقیق داروها می تواند منجر به مسمومیت شود.

هنگام بروز مسمومیت های اتفاقی یا عمدی با داروها، یا شک به ایجاد مسمومیت، اولین و مهمترین کار تماس با اورژانس 115 است. سپس برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، می‌توان هرچه سریع تر با شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 190 تماس گرفته شود. از خوراندن خودسرانه برخی مایعات به بیمار و هر گونه مداخله خودسرانه دیگر خودداری شود.

پیامهای_مسمومیت_1_الی_7_آبانماه_

پیامهای_مسمومیت_1_الی_7_آبانماه_

نامگذاری روزهای هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال 1401 به شرح ذیل:‏

یکشنبه 1/8/1401: روز پیشگیری از بروز مسمومیت ناشی داروها ‏

دوشنبه 2/8/1401: روز پیشگیری از مسمومیت ها در کودکان

سه شنبه 3/8/1401: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گازها و منوکسید کربن ‏

چهارشنبه 4/8/1401: روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی، قارچ ها و گیاهان سمی‏

پنجشنبه 5/8/1401: روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات نباتی، مواد شیمیایی

(شامل:‏ اسید، قلیا و شوینده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند سرب، جیوه و باتری مینیاتوری) ‏

جمعه 6/8/1401: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از گزیدگی جانوران سمی

شنبه 7/8/1401: روز پیشگیری از مسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر، مواد محرک و الکل ‏

شعار هفته پیشگیری از مسمومیت ها در سال جاری:

"با افزایش آگاهی، مانع مسمومیت دارویی شویم"