فهرست

هفته سلامت روان (۱۸ الی ۲۴ مهرماه) گرامی باد.

دهم اکتبر از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان(WFMH) به عنوان "روز جهــــــانی بهـــــــداشت روان " نام‌گذاری شده است.شعار روز جهانی سلامت روان (۱۰ اکتبر) برای سال جاری «سلامت روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید» در نظر گرفته شده است.

شعار هفته سلامت روان با تاکید بر دسترسی سلامت روان برای همه

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان با اشاره شعار هفته سلامت روان با عنوان«روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید» از تلاش‌های جامعه جهانی برای بهبود و گسترش خدمات سلامت روان افراد خصوصا در کشورهای در حال توسعه خبر داد.

دکتر امین ماهورام عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به تاریخچه ۳۰ ساله تاسیس فدراسیون سلامت روان جهانی، اهمیت توجه به سلامت روان و انجام فعالیت‌های مرتبط با آن را در سراسر دنیا مورد توجه قرارداد.

وی به شعار سال ۲۰۲۱ هفته سلامت روان با عنوان «روان و بهزیستی همگانی را در اولویت جهانی قرار دهید» اشاره کرد و افزود: این شعار تمرکز بر این اصل دارد که تلاش برای بهبود روانی سالم باهدف جامعه‌ای سالم ضرورت دارد.

ایشان با بیان اینکه طبق آمار جهانی از هر هشت انسان روی کره خاکی یک نفر مبتلا به یکی از انواع اختلالات روان است خاطرنشان کرد: بحران کرونا و ایجاد مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فقدان افراد، این عدد را  ۲۵ درصد افزایش داد.

دکتر ماهورام از تلاش‌های جامعه جهانی برای بهبود و گسترش خدمات سلامت روان افراد خصوصا در کشورهای در حال توسعه خبر داد.

وی با بیان اینکه دسترسی به خدمات سلامت محور در حوزه روان، تنها محدود به مراکز بیمارستانی نمی‌شود خاطرنشان کرد: ارایه خدمات در سطح بالاتر(جامعه نگر) برای دسترسی راحت‌تر به خدمات سلامت در دستور کار است.

فوق تخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، انگ های اجتماعی و نگرش‌های منفی جامعه به مبتلایان به اختلالات روان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه کلیشه‌های غلطی که درجامعه شکل گرفته، مانع از دریافت خدمات سلامت روان در بسیاری از افراد می‌شود.

دکتر ماهورام با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد انگ بیماری از خود بیماری هزینه بیشتری را به فرد و جامعه تحمیل می‌کند، تقویت فرهنگ انگ زدایی جامعه و افزایش آگاهی افراد و سیاست‌گذاران از بیماری‌های اعصاب و روان را مهمترین اقدام در تامین سلامت جامعه عنوان کرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به نقش پاندمی کرونا در شیوع بیماری‌های اعصاب و روان اشاره کرد و افزود: کرونا با ترس و وحشت ابتلا به این بیماری، انزوا و کاهش ارتباطات افراد از یکدیگر، ایجاد مشکلات اقتصادی و معیشتی و فقدان عزیزان به میزان قابل توجهی سلامت افراد را تحت تاثیر قرار داد.

فوق تخصص روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در بحران‌ها و شرایط تنش زا، استرس و نگرانی افراد موضوعی طبیعی و نیاز به مداخله جدی ندارد خاطرنشان کرد که اساسا این موضوع نشانه سلامت روان فرد است که به اتفاقات اطراف واکنش نشان می‌دهد.

دکتر ماهورام با تاکید بر اینکه مشکلات روان زمانی‎‌که  برای مدت طولانی زندگی طبیعی و انجام فعالیت‌های روزمره را دچار اختلال کند، نیاز به مداخله جدی دارد گفت: اگر فردی نتواند بعد از گذر از یک بحران و یا شرایط تنش‌زا به زندگی عادی برگردد، باید توسط پزشک متخصص تحت درمان قرار گیرد

وی پیگیری افراطی اخبار ناخوشایندی را تهدیدی برای سلامت اعصاب و روان دانست و توصیه کرد: گفت‌گوبا متخصص، ایجاد تعاملات اجتماعی، به اشتراک گذاشتن احساسات خود با افراد معتمد به عنوان منابع حمایتی به میزان قابل توجهی به سلامت روان افراد کمک می‌کند.

روزشمار هفته سلامت روان (۱۸ تا ۲۴ مهرماه) از سوی وزارت بهداشت به شرح زیر اعلام شد:

دوشنبه ۱۸ مهر، نقش سیاست گذاران بر تحقق عدالت در سلامت

سه شنبه ۱۹ مهر، نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه، رویکردی عدالت محور برای دسترسی به خدمات سلامت روان

چهارشنبه ۲۰ مهر، سلامت روان و بهزیستی همگانی در دوران پساکرونا

پنج شنبه ۲۱ مهر، تأثیر روابط سالم والدین و فرزندان در تحکیم خانواده

جمعه ۲۲ مهر، سلامت معنوی و پیشگیری از بیماری‌های روانپزشکی

شنبه ۲۳ مهر، نقش سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌های علمی در ارتقای سلامت روان و بهزیستی جامعه

یکشنبه ۲۴ مهر، خودمراقبتی و نقش آن در ارتقای سلامت روان جامعه

کتاب_هفته_سلامت _ روان