فهرست

هفته ملی سلامت استخوان(Osteoporosis)(28 مهر لغایت 4 آبان 1400)

(مهار پوکی استخوان با شروع بموقع درمان) پوکی استخوان(استئوپروز) یک بیماری مزمن استخوانی است که بیماری خاموش هم نامیده می شود. در این بیماری توده استخوانی کاهش پیدا کرده و بافت استخوان به تدریج تحلیل می رود. در هزاره سوم میلادی سهم این بیماری 59 درصد کل مرگ های جهان و46 درصد از بیماری های غیرواگیردار می باشد به طوری که بیماری های مزمن مسئول بیش از 70درصد کل هزینه های پزشکی می باشند.

https://mubabol.ac.ir/post/?id=32157

دکتر فرخنده اسماعیل نیا مسئول پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل

بر اساس گزارش های موجود تعداد زیادی از ایرانیان به خصوص افراد مسن حداقل یک شکستگی را تجربه می کنند. بر اساس مطالعات انجام شده پوکی استخوان مسئول از دست رفتن بیش از 36هزار سال زندگی مردان و زنان ایرانی است.

پوکی استخوان نامرئی است. یعنی تا زمانی که یک استخوان نشکند، علامتی از خود بروز نمی دهد. در فرد مبتلا به این بیماری، یک سقوط ساده از ارتفاع کم، یک چرخش ناگهانی، خم و راست شدن سریع یا حتی افتادن در یک چاله کوچک می تواند باعث شکستگی استخوان شود

پوکی استخوان نوعی بیماری است که در آن استخوانهای شما پوک، ضعیف و شکننده می شود و در نتیجه، احتمال شکستگی های خودبه خودی استخوان، بالا می رود، در دنیا در افراد بالای ۵۰ سال، از هر سه زن یک نفر و از هر پنج مرد یک نفر به این بیماری مبتلاست.

افراد بالای ۶۰ سال بیشتر از سایر افراد در معرض پوکی استخوان قرار دارند. این بدان معنی نیست که افراد با سن پایین تر، در خطر ابتلا به این بیماری نیستند.،شروع یائسگی در خانم ها، آغازگر ضعف در استخوان هاست. به همین دلیل زنان باید از سنین جوانی به فکر حفظ تراکم و سلامت استخوان های خود باشند.

بیمارانی که در معرض خطر بالای شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هستند می توانند با درمان دارویی مناسب این خطر را کاهش دهند. امروزه گسترۀ بالایی از گزینه های درمانی برای پوکی استخوان وجود دارد. البته نوع درمان بسته به شرایط هر فرد و میزان بیماری وی متفاوت است.

معالجات می تواند خطر شکستگی لگن را تا ۴۰درصد، شکستگی مهره ها را بین ۳۰ تا ۷۰درصد و شکستگی های غیرمهره ای را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد و  پزشک ممکن است برای شما مکمل های «کلسیم» و یا «ویتامین دی» تجویز کند. همچنین ممکن است ورزشهای خاصی با هدف تقویت عضلات برای حفظ استخوان ها تجویز شود که در عین حال باعث بالارفتن میزان تعادل شما خواهد شد. علاوه بر این ها باید یاد بگیرید که چگونه شرایط خانه تان را ایمن کنید که با خطر سقوط مواجه نشوید.

در سراسر جهان پوکی استخوان عامل بیش از ۹/۸ میلیون شکستگی استخوان در سال است به طوری که
شکستگی استخوانی و مهره ای به ترتیب هر ۳ ثانیه و ۲۲ ثانیه رخ می دهد و از هر زن بالای ۵۰ سال یک نفر از شکستگی استئوپروتیک رنج می برد

عـلاوه بـر مصرف دارو بـرای درمـان پوکی اسـتخوان، افـراد مبتلا به پوکـی اسـتخوان (در هـر سـنی) باید از ایـن راهنما اسـتفاده کنند:

۱. پرهیز از سیگار و الکل

۲. همـواره تـلاش کنیـد تـا در رژیـم غذایـی شـما بـه میـزان کافـی کلسـیم و پروتئیـن وجـود داشـته باشـد.

۳. سـه بـار در هفتـه و هربار به مـدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقـه فعالیت بدنی مناسـب (نظیـر پیاده روی) داشـته باشـید. تمرین با وزنـه و تمرینات هـوازی میتواند مفید باشـد.

۴. در کنـار مصـرف مکمل هـای ویتامیـن D تـلاش کنیـد تـا زمـان بیشـتری را در خـارج از خانـه و در معـرض تابـش خورشـید بمانیـد.


لینک دسترسی آسان به سایت آوای سلامت در خصوص (هفته ملی سلامت استخوان)

برای سلامت استخوان های خود اقدام کنید