فهرست

هفتم مهر ماه (روز جهانی قلب )گرامی باد

از سوی سازمان بهداشت جهانی شعار روز جهانی قلب امسال عنوان شد " با قلب، قلب ها را به هم وصل کنیم"

بیماریهای قلبی به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا

بیماریهای قلبی به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا باید مورد توجه دولت و مردم قرار گیرد، از این رو سازمان بهداشت جهانی با هدف توسعه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی، روزی را در سال به نام روز جهانی قلب در نظر گرفته است که یک شعار را مبنی بر شرایط روز تعیین میکند که شعار امسال " با قلب، قلب ها را به هم وصل کنیم" است که هدف شعار امسال بر عدالت محوری از طریق درمانهای از راه دور(tele_medicin) عنوان شده است

بیماری های قلبی عمدتا بدون علامت هستند و معمولا از سنین ده سالگی در افراد مستعد شروع میشود و بعضا در سنین جوان تر هم امکان پذیر است اما در سنین بالای چهل سال با بروز علائم پدیدار میشوند بنابراین غربالگری از اصول اولیه پیشگیری است و باید قبل از اینکه بیماری علامت دار و دارای عوارض شود آن را تشخیص و نسبت به درمان آن اقدام کرد تا از عوارض و آسیب آن بر بدن جلوگیری شود. 

با توجه به دستاوردهای علمی در آینده نزدیک در دوره ی جنینی تست هایی انجام می شود که افرادی را که به طور ژنتیکی مستعد بیماری قلبی هستند، شناسایی شوند. این تستها به ما امکان پیگیری های اولیه بیماری قلبی را میدهد. امروزه بر اساس دستورات سازمان بهداشت جهانی و انجمن قلب امریکا، افرادی که در فامیل درجه یک، بیمار قلبی دارند در هر سنی که هستند، باید آزمایش های خون غربالگری از جمله چربی خون، قند خون و فشار خون را انجام دهند و کسانی که در چنین دسته ای قرار ندارند باید در سن بیست سالگی آزمایشات مربوط به غربالگری را انجام دهند.

از بیماری های قلبی عروقی به کنترل عوامل خطر 

 این عوامل خطر: شامل استعمال دخانیات، زندگی بدون تحرک، چاقی، مصرف غذاهای چرب، چربی خون، قند خون و فشار خون می باشد. دکتر کجوری عنوان کرد؛ منع سیگار کشیدن در اماکن عمومی و بالا بردن گمرکی های مربوط به آن، تبلیغات فرهنگی، کنترل و تست های غربالگری از جمله چربی، قند و فشار خون و همچنین ورزش کردن می تواند ما در دستیابی به این مهم یاری دهد. 

تاثیر شدید کرونا بر قلب و عروق

  بیماری کرونا موجب بالا رفتن آنزیم های قلب و افزایش مرگ و میر می شود بنابراین قلب یکی از ارگان هایی است که در کنار ریه به شدت تحت تاثیر کرونا قرار میگیرد. اکثر افرادی که بهبود پیدا میکنند تا چند ماه بعد از بیماری، درگیر علائمی از جمله تنگی نفس، درد قفسه سینه و اسپاسم کرونر هستند و این علائم معمولا با درمان های ساده از جمله قرص های کنترل کننده ضربان قلب، التیام پیدا میکنند. کسانی که بر اثر کرونا یا واکسیناسیون دچار لخته خون در قلب و عروق میشوند با خطر سکته مواجه هستند که در این موارد آنزیم های لخته سازی در بدن افزایش پیدا میکند و باید با دستورات پزشک داروهای ضد انعقاد را بصورت طولانی مدت مصرف و از انجام فعالیت های سنگین خودداری و با مصرف مایعات زیاد بر این بیماری غلبه کنند. 

همچنین با توجه به شرایط بحرانی درحال حاضر کشور و جهان ، کرونا هنوز جدی است و مردم عزیز علی رغم واکسیناسیون عمومی باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.اهمیت واکسیناسیون و مراجعه به مراکز واکسیناسیون  برای بیماران قلب و عروق بسیار مهم است و هیچ واکسنی بر دیگری ارجحیت ندارد و هر واکسنی که موجود است را تزریق نمایند.

با توجه به شکننده بودن شرایط موجود و احتمال بروز موج های بعدی کرونا تا انجام واکسیناسیون کامل، بیماری کرونا با هیچکس شوخی ندارد و با یک غفلت و ساده انگاری می تواند باعث درگیری فرد و ایجاد عوارض غیر قابل جبرانی برای خانواده ایشان شود پس با رعایت پروتکل های بهداشتی سلامت را به خود و خانواده، شهر و کشورشان هدیه کنیم.

لینک دسترسی آسان به nono

پویش ملی فشارخون (راز عمری طولانی تربا اندازه گیری دقیق فشارخون و کنترل آن)

لینک دسترسی به پویش ملی فشار خون

لینک دسترسی به گفته های مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر در خصوص روز جهانی قلب

لینک دسترسی به قهرمان سلامت قلب خود باشید