فهرست

گزارش تصویری از حضور و مصاحبه معاون بهداشتی دانشکاه علوم پزشکی بابل، دکتر مصطفی جوانیان در خصوص موضوع خود مراقبتی (آنفولانزا ، دیابت و بیماریهای قلبی ) در برنامه تلویزیونی کاکرون ، (جمعه 98/9/22 ،روستای ولوکلای آهنگر کلا بابل جهت پخش از سیمای مازندران ).

"خودمراقبتی" گام اول سلامت

گام اول سلامت، همین است که ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم.خود مراقبتی، یعنی هر فردی از دانش، مهارت و توان خود استفاده کند تا سلامت خود را مراقبت ودر نتیجه تضمین کند. اگرچه خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم محلی‌ها و همشهریان آنها نیز گسترش می‌یابد. به هر حال، در تعریف خود مراقبتی، پنج ویژگی وجود دارد.

رفتاری است داوطلبانه

فعالیتی است آموخته شده

حق و مسوولیتی است همگانی برای حفظ سلامت خود، خانواده و نزدیکان

بخشی است از مراقبت‌های نوزادان، کودکان، نوجوانان و سالمندان

بزرگسالانی که قادر به خود مراقبتی نیستند، نیازمند دریافت مراقبت‌های بهداشتی از ارایه‌دهندگان خدمات اجتماعی یا بهداشتی خواهند بود.

 خود مراقبتی به مسوولیت‌پذیری افراد در مقابل سلامت خود از طریق اتخاذ سبک سالم زندگی، تدبیر اندیشی پیشگیرانه  جهت جلوگیری از رخداد حوادث و بیماری‌ها، نگهداری و استفاده صحیح از داروهای بدون نسخه (OTC) در بیماری‌های جزیی و مراقبت بهینه بیماری‌های مزمن بیان می‌شود.خود مراقبتی، یعنی هر فردی از دانش، مهارت و توان خود استفاده کند تا سلامت خود را مراقبت ودر نتیجه تضمین کند. اگرچه خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم محلی‌ها و همشهریان آنها نیز گسترش می‌یابد. به هر حال، در تعریف خود مراقبتی، پنج ویژگی وجود دارد.خود مراقبتی، یعنی هر فردی از دانش، مهارت و توان خود استفاده کند تا سلامت خود را مراقبت ودر نتیجه تضمین کند. اگرچه خود مراقبتی، فعالیتی است که مردم برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می‌دهند؛ اما گاهی این مراقبت به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایگان، هم محلی‌ها و همشهریان آنها نیز گسترش می‌یابد. به هر حال، در تعریف خود مراقبتی، پنج ویژگی وجود دارد.رعایت شیوه زندگی سالم و مراقبت های شخصی می تواند ما را از بروز بسیاری از بیماری های جسمی و روانی نجات دهد.رعایت  این اصول، به خصوص برای دانش آموزان، شاغلان و افرادی که از بیمار یا فردی ناتوان مراقبت می کنند، اهمیت بیشتری دارد و لازمه توجه و مراقبت، شناخت کامل نیازهای جسمی، هیجانی و اجتماعی افراد است.