فهرست

کنفرانس علمی منطقه ای پیشگیری و مراقبت بیماری آنفولانزا با تاکید بر آنفولانزای پرندگان

دوشنبه مورخ 98/8/20 دانشگاه علوم پزشکی بابل  سالن امام علی 

محورهای همایش: 

* مقررات بهداشتی بین المللی

*بیماریهای نوپدید و بازپدید

*مراقبت سندرومیک

*برنامه ملی و استراتژیک آنفولانزا

*درمان و پروفیلاکسی دارویی                                                              

*برنامه ملی آنفولانزای پرندگان در کشور

*نقش بهداشت محیط در کنترل و پیشگیری                                          

بیماری آنفلوآنزا با انجام واکسیناسیون بموقع و درمان صحیح کنترل می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر مصطفی جوانیان دبیر علمی کنفرانس منطقه ای و مراقبت بیماری آنفلوآنزا از کنترل بیماری آنفلوآنزا با استفاده از واکسیناسیون و دارو خبر داد.

دکتر مصطفی جوانیان دبیر علمی کنفرانس منطقه ای و مراقبت بیماری آنفلوآنزا بیان داشت: آنفلوآنزا یکی از شایع ترین بیماری ها یی است که توسط ویروس آنفلوآنزا منتقل می شود.

و ی با بیان اینکه این بیماری از چند جهت اهمیت بالایی دارد، گفت: این بیماری توسط ویروس ایجاد می شود که میتواند در بیماران پرخطر موجب مرگ و میر شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزا می تواند تغییر شکل های مختلف داده و سوش های جدید ایجاد نماید و به همین دلیل امکان بروز پاندمی و اپیدمی توسط این ویروس وجود دارد .

دبیر علمی این کنفرانس با اشاره به اینکه تمام مجامع بین الملل خصوصا سازمان بهداشت جهانی نسبت به این ویروس تاکید خاصی دارند، عنوان کرد: نظام مراقبت اعم از مراقبتی که در بیماریهای واگیردار وجود دارد برای آنفلوآنزا از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیازمند پایش مستمر می باشد.

دکتر جوانیان تصریح کرد: پرندگان بواسطه اینکه میزبان انواع بیشتری از ویروس های آنفلوآنزا می توانند باشند، از اهمیت خاصی برخوردارند، بویژه اینکه در چند سال اخیر ما شاهد ویروس های آنفلوآنزا با بیماری زایی بالا در پرندگان هستیم. 

دبیر علمی همایش در همین راستا افزود: مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت اقدامات خوبی در جهت مراقبت از بیماریهای واگیر انجام داده و این مرکز توانست در سایر بیماریهایی مانند مالاریا و سرخک قدمهای خوبی بردارد. درسال جاری کشور ما توانست گواهی ریشه کنی سرخک از سازمان بهداشت جهانی کسب نماید.

دکتر جوانیان عنوان کرد: خوشبختانه بیماری آنفلوآنزا با واکسیناسیون و دارو قابل کنترل می باشد، علی الرغم تمام تلاشهایی که انجام شده و سلامت واکسن تایید گردید. هنوز هم برخی در تزریق واکسن مردد هستند. 

معاون بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: در امر تشخیص و درمان بیماری آنفلوآنزا کنفرانس ها و همایش های زیادی برگزارگردیده است، ولی متاسفانه هنوز ما شاهد تجویز بی رویه آنتی بیوتیک در این بیماران هستیم.