فهرست

بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از ۲۷ اردیبهشت ماه با هدف کاهش مصرف نمک روزانه مردم به میزان حداقل ۵۰ درصد، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه­‌جات به میزان ۲۵ درصد بیش از وضعیت کنونی، کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا و... آغاز می‌شود.

باید توجه کرد که شرایط تاریخی در دهه‌های اخیر موجب تغییرات گسترده در شیوه زندگی مردم مانند رشد شهرنشینی، آلودگی هوا، مصرف غذاهای پرنمک به عنوان بزرگترین عامل ایجاد پرفشاری خون که در ایران دو تا سه برابر بیش از حداکثر میزان مجاز مصرف می‌شود، کم­ تحرکی و اضافه وزن، اختلالات خواب، استرس‌­های فردی و اجتماعی و ...از عوامل اصلی خطر بروز فشارخون بالا به شمار می‌آیند.

وزارت بهداشت همزمان با روز جهانی فشارخون، «بسیج ملی کنترل فشارخون بالا» را در اولویت برنامه­‌های بهداشتی سال ۱۳۹۸ قرار داده است که این بسیج ملی چند هدف را دنبال می‌کند. اهداف ایجاد این بسیج ملی افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در باره فشار خون بالا، ترغیب مردم برای مراجعه به مراکز تعیین شده جهت اندازه‌گیری فشارخون و شناسایی و پیگیری افراد دارای فشارخون، کاهش مصرف نمک روزانه مردم به حداقل ۵۰ درصد با اطلاع‌­رسانی به جوامع مردمی، کنترل صنایع و ساختارهای مرتبط، افزایش مصرف غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه­‌جات به میزان ۲۵ درصد بیشتر از وضعیت کنونی، کنترل و درمان مبتلایان به فشارخون بالا، رعایت و کنترل دقیق عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی اثرگذار بر این موضوع اعلام شده است.

           

         

           

 

 

 

 

 

 

 

 

برخی از ادارات، کارخانجات و کارگاه های بزرگ و مراکز نظامی و انتظامی که درمانگاه، خانه بهداشت کارگری ویا نیروی بهداشتی درمانی در اختیار دارند، در این بسیج مشارکت نموده و برای کارکنان خودشان در محل همان سازمان سنجش فشارخون را انجام می دهند.

  • ییماری فشارخون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری­های قلبی، بیماری­های مزمن کلیه و سکته‌ مغزی در جهان و ایران
  • در شهرستان بابل از هر 3 نفر بزرگسال، 1 نفر مبتلای به فشارخون بالا می باشد و در مجموع  حدود 000/100 هزار نفر بیمار مبتلای به فشارخون بالا در این شهرستان زندگی می کنند.
  • بیش از نیمی از بیماران مبتلا به فشارخون بالا از ابتلا خود خبر ندارند و این یعنی بیش از 000/50 نفر در شهرستان بابل مبتلای به بیماری فشارخون بالا هستند ولی از ابتلای خود خبری ندارند. به این بیماری قاتل خاموش هم می گویند.
  • فقط با اندازه گیری فشارخون می توان از وضعیت ایتلا به این بیماری مطمئن شد.