فهرست

زندگی طولانی برای همه با واکسیناسیون

بیماری های قابل پیشگیری با واکسن بیماری های مهمی هستند که در گذشته باعث مرگ و ناتوانی انسان های زیادی بودند و بعضی از آنها امروزه دیگر به عنوان یک چالش بهداشتی محسوب نمی شوند.

هفته جهانی واکسیناسیون که از 24 لغایت 30 اردیبهشت ماه با شعار جهانی "زندگی طولانی برای همه" با هدف افزایش پوشش واکسیناسیون و آگاهی بخشی جامعه از طریق ارتباطات رسانه ای و توسعه خدمات ایمن سازی بر ضد بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن نظیرسرخک،سرخجه،دیفتری ،کزاز،سیاه سرفه و فلج اطفال و گروهی دیگر از بیماریهای مهلک می باشد .
لذا 30-24 اردیبهشت ماه با هدف ترویج استفاده و در راستای محافظت مردم در برابر بیماریهای واگیر دار ،هفته ایمن سازی نامگذاری شده است .
واکسیناسیون نقش بسیار مهمی در سلامت جوامع در یک قرن اخیر داشته است ،سه دهه از ریشه کنی آبله می گذرد ،تعداد موارد فلج اطفال به شدت کاهش یافته ،مرگ و میر جهانی سرخک نیز افت واضحی داشته است و هر ساله تعداد بیشتری از افراد واکسینه میشوند.

مروری بر واکسیناسیون کودکان در ایران

      

امروز فلج اطفال، سرخک، تیفویید، هپاتیت، هاری و آنفلوآنزا از جمله نام های آشنای بیماری های عفونی هستند که دارای واکسن موثر هستند. برای ساخت واکسن ها در ابتدا بی خطر بودن آنها بررسی می شود و تنها بعد از اثبات بی خطری آنهاست که اجازه مطالعات بعدی داده می شود و اثربخشی و قدرت واقعی واکسن مورد تحقیق قرار می گیرد و در نهایت واکسنی که بی خطر، اثربخش و قدرتمند است اجازه تولید و توزیع پیدا می کند. سازمان غذا و داروی کشور در تایید نهایی و نظارت بر بی خطری و قدرت واکسن ها نقش خطیر و مهمی به عهده دارد و در تمام سالیان گذشته تلاشش در نظارت سختگیرانه بر تولیدات و واردات واکسن بوده است. جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی در جهان است که قدرت ساخت واکسن دارد و انستیتو پاستور و انستیتو رازی از پیشتازان واکسن سازی در ایران و جهان هستند.

 

 

 

 

 

ایمنسازی سالانه ، میلیون ها انسان را نجات داده و به عنوان یکی از موفق ترین مداخلات بهداشتی در جهان شناخته می شود. اما با این حال امروزه تقریبا 20 میلیون کودک در جهان وجود دارند که واکسن های مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند وبسیاری ازآنها واکسنهای حیاتی را در دوران بلوغ ، بزرگسالی و پیری از دست می دهند. هرچند درحال حاضر جهان برای محافظت در برابر کرونا بر واکسنهای جدید بسیار مهم تمرکز دارد، اما همچنان باید اطمینان حاصل شود که واکسیناسیون معمول به موقع انجام می شود.

 در حال حاضر واکسیناسیون بر علیه 9 بیماری دیفتری، کزاز، سیاه سرفه ، سرخک، سرخجه، اوریون ، فلج اطفال، سل و هپاتیت در کشور ایران در حال انجام می باشد و همگام با کل جهان در مرحله ریشه کنی بیماری فلج اطفال و حذف بیماری سرخک قرار داریم. 

همچنین با توجه به اهمیت نقش رسانه ها در آموزش و ارتقا سلامت خواستار افزایش ارتباطات رسانه ای در این زمینه  هستیم.

با توجه به شیوع بیماری سرخک در کشورهای همسایه ایران والدین می بایست توجه جدی به انجام واکسیناسیون کودکان خود بر علیه بیماری سرخک داشته باشند،همچنین از کلیه اتباع 9 ماهه تا 40 سال درخواست میگردد تا جهت انجام واکسیناسیون سرخک به مراکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه نمایند.