فهرست

۲۹ دیماه روز هوای پاک گرامی باد

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ۲.۷ درصد بیماری‌های جهان ناشی از آلودگی هوا و جزو هشت بیماری اصلی دنیا است و سالانه حدود ۱.۶ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند

هوا و آلودگی آن نقش بسزایی در زندگی جانداران دارد و بدون وجود هوای پاکیزه زندگی انسان‌ها با خطری جدی روبه‌روست. اینها جملاتی هستند که زیاد شنیده‌ایم و می‌دانیم که گاهی آنقدر آلودگی هوا زیاد می‌شود که حتی نفس کشیدن هم سخت است. متاسفانه یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا بی‌ملاحظه‌گی برخی از سرمایه‌گذاران بزرگ است که به جای توجه به وضعیت کره زمین، فقط به پول و بیشتر شدن سرمایه شخصیشان فکر می‌کنند.

با زیاد شدن آلودگی‌های محیط زیستی ضرورت سفر بیشتر احساس می‌شود و انسان‌ها به فضایی نیاز پیدا خواهند کرد که بتوانند در آن دمی تازه کرده و از شلوغی‌ها دور شوند. چرا ما سرزمینمان را پاکیزه نکنیم و چرا ما گردشگران را به سمت ایران زیبایمان نکشانیم؟

با این اوصاف ما باید چه کاری انجام بدهیم؟ آیا اصلا کاری از دست ما برمی‌آید یا باید دست روی دست گذاشته و شاهد زیاد شدن بیماری‌های گوناگون باشیم؟

در این مطلب می‌خواهیم چند روش و راهکار را معرفی کنیم که با رعایت آنها وضعیت محیط زیست تا حدودی بهبود پیدا خواهد کرد. شاید هنوز دیر نباشد و بتوانیم هرچند کوچک قدمی برای بهتر شدن وضع زندگی جانداران و به‌خصوص شهرنشینان برداریم. بالا بردن اطلاعات در رابطه با محیط زیست می‌تواند نخستین قدم برای پیشرفت باشد بنابراین ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

 

حفاظت از محیط زیست

1-در خرید لوازم الکترونیکی دقت کنید

یکی از روش‌های حفاظت از محیط زیست، دقت در خرید لوازم الکترونیکی و استفاده‌ی بهینه از آنهاست. امروزه انواع لوازم الکترونیکی به راحتی در اختیار مشتری‌ها قرار می‌گیرد. اگر علاقه‌مند هستید به بهبود وضعیت کره زمین کمک کنید بهتر است لوازمی را بخرید که کم مصرف هستند و زیان کمتری به محیط زیست می‌رسانند.

شما می‌توانید شستن لباس‌ها و ظرف‌هایتان-با ماشین ظرفشویی- را به تعویق بیندازید و در ساعات کم‌مصرف کارهایتان را انجام بدهید. همچنین می‌توانید به جای شستن همه‌ی لباس‌ها با آبِ‌گرم آنها را با آب سرد یا ولرم بشویید.

این موضوع در سفرها نیز به کار می‌آید. سعی کنید در طول مسافرت‌های خود لوازم برقی و الکترونیکی خود را همراه نبرید و برای چند روز از همه‌ی آلودگی‌ها دور باشید و فقط از زیبایی‌ها لذت ببرید. استفاده نکردن از لوازم برقی در طبیعت از کوچکترین اقداماتی‌ست که هر گردشگری در طول سفرهایش در راستای بهبود وضعیت محیط زیست می‌تواند انجام بدهد.

 

وسایل لکترونیکی در طبیعت

2-از اتومبیل شخصی کمتر استفاده کنید

یکی از آسان‌ترین روش‌ها برای کاهش آلودگی‌های محیطی استفاده از وسایل نقلیه‌ی عمومی است. همه به‌راحتی ‏می‌توانند به‌جای استفاده‌ی روزانه از اتومبیل شخصی، با وسایل نقلیه‌ی عمومی به این طرف و آن طرف بروند. این موضوع درباره‌ی سفرها نیز صادق است، مسافرت کردن با وسایل نقلیه‌ی عمومی کمک شایان توجهی به بهبود وضعیت محیط زیست و جلوگیری از آلودگی هوا می‌کند.

پژوهشگران ‏توصیه می‌کنند که کمتر از ایرکاندیشنر اتومبیل‌ها استفاده کنید زیرا این موضوع به لایه‌ی اوزون آسیب می‌رساند. ناگفته ‏نماند که اگر از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید دیگر لازم نیست که نگران پیدا کردن پارکینگ مناسب باشید. از ‏رانندگان محترم خواهشمندیم که در هنگام بنزین زدن دقت بیشتری به خرج بدهند تا بنزین از باک اتومبیلشان سرریز ‏نشود. البته اگر امکانش را دارید اتومبیل‌هایی بخرید که با برق کار می‌کنند زیرا آلودگی آنها به نسبت وسایلی که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند بسیار کمتر است. اگر بتوانید از دوچرخه استفاده کنید نیز کمک زیادی کرده‌اید.

 

ترافیک

3-کمتر از اجاق‌های هیزمی استفاده کنید

اجاق‌های هیزمی دود زیادی ایجاد می‌کنند، دودی که در درجه‌ی اول برای خانواده‌ی شما ضرر بسیاری دارد و در وهله بعدی به محیط زیست آسیب می‌رساند. انواع اجاق‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند، توصیه می‌کنیم اجاق‌هایی را انتخاب کنید که ضرر کمتری داشته باشند و با سرعت بیشتری غذا را آماده کنند.

 

اجاق هیزمی

4-همگی حافظ محیط زیست باشیم

محیط زیست سالم به گیاهان، حیوانات و جانداران سالم نیاز دارد، اگر این سه عنصر وجود داشته باشند، محیط زیست می‌تواند تا سال‌هایی متوالی سالم و بی‌ضرر باشد. همه می‌دانیم که در چند سال گذشته همه‌ی اهالی زمین با معضلاتی چون گرمایش کره و افزایش بیابان‌ها دست‌ و پنجه نرم می‌کنند بنابراین برای بهبود وضعیت نیز همه باید باهم تلاش کنیم، به همین خاطر پیشنهاد ما برداشتن قدم‌هایی کوچک اما همگانی است، حالا زمان همبستگی و ایجاد عادت‌های خوب در زندگی‌ و سفر است.

 

از بین رفتن محیط زیست

5-مصرف مواد شیمیایی را کاهش بدهیم

این روزها مواد شیمیایی و آلاینده در همه جا به چشم می‌خورند و می‌دانیم که این مواد برایمان زیان‌بار هستند. پیشنهاد می کنیم که تا جایی که برایتان امکان دارد از کالاهایی عاری از این‌گونه مواد استفاده کنید. خوشبختانه در حال حاضر سوپرمارکت‌های متعددی وجود دارند که می توانید از آن‌ها کالاهای ارگانیک تهیه کنید. از یاد نبرید که کم شدن مصرف مواد شیمیایی به سرعت می‌تواند روی همه‌ی جانداران تاثیر بگذارد. این عادت خوب را در سفرهایتان نیز از یاد نبرید. راستی با رزرو اقامتگاه‌های سازگار با محیط زیست یا استفاده نکردن از اسپری هم می‌توانید در این راه قدم بگذارید.

 

مواد شیمیایی

6-بازیافت را فراموش نکنید

شیشه، پلاستیک، آلومینیوم، کاغذ و... همه و همه قابل بازیافت هستند. پیش از این که ضایعاتتان را داخل سطل زباله پرتاب کنید، کمی درنگ کرده و به بازیافتش بیندیشید. اغلب زباله‌هایی که توسط انسان‌ها در طول روز تولید می‌شوند قابل بازیافت هستند، حتی اگر فرصتی برای بازیافت ندارید زباله‌های خود را به مراکز بازیافت بدهید. بد نیست یادآوری کنیم که با برخی از پارچه‌های قدیمی می‌توان کیف، پتو و لوازمی از این دست درست کرد، پس کمی با دقت‌تر رفتار کنید. با این کارها تا حدود زیادی در پاکیزگی سواحل، جنگل‌ها و شهرها تاثیر گذاشته‌اید و زمین را برای سفرهای نسل‌های آینده زیبا کرده‌اید.

 

بازیافت

7-با کاهش کربن به کم شدن آلودگی هوا کمک کنیم

با کم شدن مصرف کربن، آلودگی هوا نیز کاهش می‌یابد. راه‌های بسیاری برای رسیدن به این هدف وجود دارد، برای مثال می توانید دمای آبگرمکن یا شوفاژ خود را پایین بیاورید یا ظرف‌ها را با دست بشویید و از ماشین ظرفشویی استفاده نکنید یا اینکه استفاده از لوازم برقی غیرضروری را تا آنجایی که امکان دارد، کاهش بدهید. اگر همه با هم در راستای کاهش آلودگی هوا اقدام کنیم، شهرنشینان زندگی بسیار باکیفیت‌تری خواهند داشت و لازم نیست در سفرهای بین‌شهری و روزانه‌ی خود گازهای مضر را تنفس کنند.

 

آلودگی هوا

8-غذای خود را به صورت سنتی آماده کنید

اگر بتوانید غذاهای خود را به صورت سنتی آماده کنید، به مقدار زیادی در پاک شدن محیط زیست تاثیر خواهید داشت. در باغچه‌ی کوچکتان کمی گیاه خوراکی و مفید بکارید تا هم غذایی ارگانیک داشته باشید و هم از مصرف مواد شیمیایی و سموم مختلف در امان باشید. شاید باورتان نشود اما همین قدم کوچک می‌تواند بر سلامت همه‌ی موجودات کره‌ی زمین تاثیرگذار باشد. در حال حاضر در بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا رستوران‌های مخصوص خوراکی‌های ارگانیک وجود دارند تا در هر زمانی بتوانید از غذاهای ناب و سالم استفاده کنید.

 

خوارکی های ارگانیک

9-در جستجوی روش‌های جدید برای حفظ محیط زیست باشید

همیشه بازیافت در منزل بهترین روش برای کاهش میزان ورود آلودگی‌ها به محیط زیست است. همه چیز از خانه‌ها آغاز می‌شود اگر هرکسی پیش از خرید وسایل جدید و در زمان دورریختن آنها کمی فکر کند، دنیای بهتری خواهیم داشت؛ همین دو موضوع به ظاهر کوچک نتایج بزرگی خواهند داشت و حتی به جلوگیری از آلودگی آب نیز کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم در سفرهایتان کیسه‌ای را با خود ببرید و زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید.

 

حفاظت از محیط زیست

10-از آلاینده‌ها دوری کنید

زباله‌ها و هرگونه مواد آلاینده‌ای را در خانه یا اطراف محیط زیستتان رها نکنید. برای داشتن محیط زیستی سالم نباید آشغالتان را در هرجایی رها کنید بلکه سعیتان باید در راستای جمع‌آوری و از بین بردن زباله‌ها باشد. ریختن زباله عواقب وحشتناکی دارد برای مثال موجب آلودگی هوا و آب می‌شود.

فراموش نکنید که همه‌ی روش‌هایی که مرور کردیم در درجه‌ی اول به نفع شما و خانواده‌های عزیزتان خواهد بود. شما می‌توانید در اطرافیانتان تغییر ایجاد کنید.

 

آلودگی محیط زیست

منبع:greendiary.com