فهرست

هفته اطلاع رسانی ایدز(15-9 آذرماه) 98

آموزش و اطلاع رسانی بعنوان یکی از مهم ترین استراتژی های پیشگیری از اچ ای وی / ایدز مطرح بوده و بزرگداشت روز جهانی ایدز ( 10آذر) و تعمیم آن به هفته اطلاع رسانی ایدز از 15-9 آذرماه، فرصتی مناسب برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاستگزاران ، مسئولان و جامعه، برای حرکتی تاثیرگذار جهت کنترل ایدز است. شعار سال 1398 - آگاهی و پیشگیری،آزمایش و درمان اچ آی وی" همه در یک کشتی نشسته ایم "،

هفته اطلاع رسانی ایدز  98 به شرح زیر

روز شمار بزرگداشت روز جهانی ایدز ( 10آذر)

    شنبه 9 آذر: رسانه و اچ آی وی

    یکشنبه 10 آذر: سازمان ها و اچ آی وی 

    دوشنبه 11 آذر: اچ آی وی و مسئولیت اجتماعی

    سه شنبه 12 آذر: زندگی با اچ آی وی

    چهارشنبه 13 آذر: خانواده و اچ آی وی 

    پنج شنبه 14 آذر: جوانان، نوجوانان و اچ آی وی

    جمعه 15 آذر: آزمایش و اچ آی وی

 

  • تاریخچه بیماری ایدز
  • اولين بار در سال 1981 هشت مورد وخيم از ابتلا به بيماري " كاپوسي ساركوما"، يكي از انواع خوش خيم‌تر سرطان كه معمولا در ميان افراد سالمند شايع است، در نيويورك گزارش شد. تقريباً همزمان با اين موارد، شمار مبتلايان به يك عفونت ريوي نادر در كاليفرنيا و نيويورك بالا رفت.مواردي مشابه در معتادان تزريقي و افراده هموفيلي که از خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده استفاده کرده بودند گزارش و همچنين مشخص شد ايدز يک بيماري مسري است که از راه تماس جنسي ‌و تزريق خون و فرآورده‌هاي خوني آلوده منتقل مي‌شود. سرانجام در 1983 عامل بيماري ايدز به نام ويروس HIV که ويروس نقص سيستم ايمني نامگذاري شده بود شناسايي شد. همزمان با ظهور ايدز درآمريكا، درآن سوي اقيانوس آتلانتيك پزشكان در فقيرترين قاره جهان آفريقا، متوجه شيوع يك پديده جديد بهداشتي شدند. اين بيماري كه در زبان محلي" اسليم"(SLIM) – مرگ در اثرتحليل تدريجي بدن – نام گرفته بود، در آفريقا به معضلي عميق تبديل مي‌شد. در وهله اول پزشكان دليلي نمي‌ديدند كه ايدز، بيماري شايع در آمريكاي ثروتمند را با اسليم مرتبط بدانند.
  •  در سال ۱۹۸۱ در شهر لوس آنجلس نمونه هایی از این بیماری مشاهده شد. مردان جوانی که با غده های عجیب در قسمت های مختلف بدن و علایم ناشناخته که به مرگشان منجر می شد.

    به تدریج روشن شد که بیشتر مبتلایان به این بیماری هولناک مردان هم جنس باز هستند به همین سبب در ابتدا این بیماری را طاعون هم جنس بازان نامیدندو بعد ها این بیماری در سال ۱۹۸۲به بیماری ایدزکه مخفف Acgui red Immune Deficiency Syndrome می باشدتغیر نام داد .تعریف بیماری ایدز از طرف مرکز کنترل بیماریها (CDC) امریکا درسال ۱۹۸۲ ارائه شد.
    در سال ۱۹۸۵ تعریف ایدز تغییراتی پیدا کرد. 
  • در سال 1984 يك گروه محقق آمريكايي به رياست" رابرت گالو" اعلام كرد كه آنها عامل بيماري ايدز را كشف كرده‌اند، يعني همان ويروسي كه ما آن را حالا اچ آي وي مي‌خوانيم. البته اين ادعا با اعتراض " لوك موننتير" و گروه محققان فرانسوي او، كه ماه‌ها قبل اين ويروس را شناسايي كرده بودند، روبرو شد.
  • براساس آخرين تحقيقات در زمينه مختصات ژنتيكي اچ آي وي، عامل انتقال ايدز، مشخص شده اين ويروس از تركيب دو ويروس مختلف در ميمون شامپانزه به وجود آمده است. اين ويروس‌ها از نوع ويروس" اس آي وي"(Virus Simian Immunodeficiency) هستند كه در ميمون ايجاد بيماري مي‌كند. اين تحقيقات نظريه‌اي رايج را كه مي‌گويد ايدز در طي يك قرن گذشته در جنگلهاي غرب آفريقا ظهور كرده است، تاييد مي‌كند. درسال 1999 نشريه" نيچر" در شماره ماه فوريه خود يك نظريه عملي را به چاپ رساند كه مورد حمايت گسترده كارشناسان اين رشته قرار گرفت. بر اساس اين نظريه ويروس عامل ايدز ابتدا از طريق يكي از زير گونه‌هاي شامپانزه در آفريقا به انسان سرايت كرده است. به اعتقاد دانشمندان انسان اولين بار در نيمه نخست قرن گذشته در نتيجه شكار و تغذيه گوشت شامپانزه، سنتي كه هنوز در آفريقا ادامه دارد، به اين ويروس آلوده شده است .ويروس اچ آي وي، اولين بار در سال 1959 در نمونه خون يك مرد از كشور كنگو رديابي شد.هر چند نخستين نمونه از ايدز در آمريكا، در سال1981 گزارش شد، اما براساس شواهد اولين قرباني ايدز دراين كشور به سال 1969 باز مي‌گردد. درآن سال يك جوان سياه پوست در شهر "سنت لوئيز" آمريكا دراثر ابتلا به ايدز درگذشت.
  •