فهرست

برگزاری کنفرانس یکروزه علمی منطقه ای پیشگیری و مراقبت بیماری آنفلوآنزا با تاکید بر آنفلوآنزای پرندگان

این کنفرانس علمی با حضور معاونین بهداشتی کلان منطقه یک کشور، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیرکل دامپزشکی استان، اساتید و اعضای هیات علمی روز دوشنبه ۲۰ آبان ماه ۹۸ در سالن همایش امام علی (ع) دانشگاه برگزار شد.

محورهای همایش

مقررات بهداشتی و بین المللی، بیماریهای نو پدید و باز پدید، مراقبت سندرومیک، برنامه ملی و استراتژیک آنفلوآنزا، درمان و پروفیلاکسی دارویی، برنامه آنفلوآنزای پرندگان در کشور و نقش بهداشت محیط در کنترل و پیشگیری بوده است.

دکتر مصطفی جوانیان دبیر علمی کنفرانس منطقه ای از کنترل بیماری آنفلوآنزا با استفاده از واکسیناسیون بموقع و درمان دارویی صحیح خبر داد.

دکتر مصطفی جوانیان دبیر علمی کنفرانس منطقه ای و مراقبت بیماری آنفلوآنزا اظهار داشتند: آنفلوآنزا یکی از شایع ترین بیماری هایی است که توسط ویروس آنفلوآنزا منتقل می شود.

این بیماری از چند جهت اهمیت بالایی دارد و توسط ویروس ایجاد می شود که میتواند در بیماران پرخطر موجب مرگ و میر شود.

 ویروس آنفلوآنزا می تواند با تغییر شکل های مختلف و ایجاد سوش های جدید امکان بروز پاندمی و اپیدمی را بوجود آورد .

دبیر علمی این کنفرانس با اشاره به اینکه تمام مجامع بین المللی خصوصا سازمان بهداشت جهانی نسبت به این ویروس تاکید خاصی دارند، عنوان کرد: نظام مراقبت اعم از مراقبتی که در بیماریهای واگیردار وجود دارد برای آنفلوآنزا از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نیازمند پایش مستمر می باشد.

همچنین پرندگان بواسطه اینکه میزبان انواع بیشتری از ویروس های آنفلوآنزا هستند می توانند از اهمیت خاصی برخوردارند، بویژه اینکه در چند سال اخیر ما شاهد ویروس های آنفلوآنزا با بیماری زایی بالا در پرندگان هستیم. 

دبیر علمی همایش در همین راستا افزود: مرکز مدیریت بیماریهای واگیردار وزارت بهداشت اقدامات خوبی در جهت مراقبت از بیماریهای واگیر انجام داده و این مرکز توانست در سایر بیماریهایی مانند مالاریا و سرخک قدمهای خوبی بردارد. درسال جاری کشور ما توانست گواهی ریشه کنی سرخک از سازمان بهداشت جهانی کسب نماید.

 خوشبختانه بیماری آنفلوآنزا با واکسیناسیون و دارو قابل کنترل بوده وعلی الرغم تمام تلاشهایی که انجام شده و سلامت واکسن تایید گردیده هنوز هم برخی از افراد در تزریق واکسن آنفولانزا مردد هستند. 

معاون بهداشتی دانشگاه اظهار داشت: در امر تشخیص و درمان بیماری آنفلوآنزا کنفرانس ها و همایش های زیادی برگزارگردیده است، ولی متاسفانه هنوز ما شاهد تجویز بی رویه آنتی بیوتیک در این بیماران هستیم.

توصیه های بهداشتی 

ویروس آنفلوانزاهر ساله در فصل سرد سال باعث ابتلای عموم مردم میشود.لذا مردم باید یکسری از نکات بهداشتی را جهت پیشگیری ازبیماری مد نظر قرار دهند. ولی به هر حال عده ای از افراد مبتلا به بیماری خواهند شد. و این امر اجتناب ناپذیر است.

 در خصوص پیشگیری از بیماریآنفلوانزا شستن مرتب دستها، پوشاندن دهان و بینی در هنگام سرفه و عطسه، انجام واکسیناسیون در گروههای توصیه شده  و مراجعه به موقع به پزشک تاکید میشود.

 داروهای مورد نیاز در درمان بیماری چیست؟

درمان بیماری باید توسط پزشک انجامشود و داروهای اختصاصی همچون

قرص آسیکلوویر 200

Aciclovir 200m

در موارد خاص توسط پزشک تجویز خواهد شد لذا مردم از خود درمانی خود داری کنند. و نکاتی چون مصرف سوپ و مایعات ، مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک و استراحت در منزل را رعایت کنند.

همچنین با اشاره به اینکه در درمان آنفلوانزا  استفاده  از کورتون (مانند دگزا متازون) طول درمان را افزایش می دهد از کلیه پزشکان در خواست می شودتا حتیامکان در درمان بیماری از این دارو ها استفاده نشود. گروههایی از افراد باید بیشتر مواظب باشند و آنها شامل بیماران تنفسی، قلبی، دیابتی، سرطانی، کلیوی و افراد دارای نقص ایمنی و زنان بادار میباشند. این افراد هم باید قبل از فصل شیوع بیماری از واکسن جهت پیشگیری استفاده کنند و هم در صورت بیماری باید زود به پزشک مراجعه کنند.

گزارش تصویری از کنفراس