فهرست

بخش واکسیناسیون هاری و مننژیت

یکی از مهمترین واحدهای"بخش واکسیناسیون" مرکز واکسیناسیون هاری است که بصورت شبانه روزی فعال بوده و روزانه مراجعین زیادی را تحت پوشش خدمات خود(جهت تزریق واکسن هاری) قرار می دهد.

​​​​​حیوان گزیدگی- هاری(مرکز مدیریت بیماری های واگیر)

حیوان گزیدگی- هاری(مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت)

بیماری_هاری_و_اهمیت_واکسیناسیون_

حیوان گزیدگی- هاری(مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت)

اسامی کارشناسان آنکال هاری معاونت بهداشتی بابل

1.احمد محمدی2.فاطمه رحمانی3.سید ابراهیم عزیزی4. مجید ابوالقاسمی  5.حسن گلی6.اسماعیل جعفری پور

7.امیر حسین هاشمی  8.علی محمدیان

شماره تلفنهای بخش انکال هاری: 32314038-011

تلفن تماسهای اضطراری مرکز بهداشت بابل: 9- 32332876  -  32361045- 011

اسامی کشیک کارشناسان انکال هاری مردادماه1402

اسامی کشیک کارشناسان آنکال_هاری_بهمن_ماه

اسامی _کشیک_کارشناسان _آنکال _هاری_دیماه_1401_

اسامی_کشیک_کارشناسان_آنکال_واحد هاری آذر ماه 1401

اسامی کشیک کارشناسان آنکال_هاری_آبان_1401

اسامی کشیک کارشناسان آنکال واحد هاری( تیر ماه 1401)

اسامی کشیک کارشناسان آنکال هاری(خرداد ماه 1401)

اسامی کارشناسان بخش منژیت سربازان معاونت بهداشتی بابل

1. سرکار خانم رحمانی 2. احمدمحمدی

فردی که مورد گزش حیوان با شک به ابتلا به هاری قرار می گیرد، 3 تا 4 بار باید برای تزریق واکسن در روزهای مشخص مراجعه کند. برای افراد با شدت زخم بیشتر، در مرحله اول، سرم ضد هاری را دور ناحیه زخم تزریق می کنیم چراکه اگر بخواهیم فقط واکسن بزنیم تا زمانی که پاسخ سیستم ایمنی حاصل شود (تولید آنتی بادی) ممکن است ویروس عامل هاری مجال تکثیر در بدن پیدا کند و برای همین، اول آنتی بادی آماده که همان سرم است را در ناحیه زخم تزریق می کنیم. زخم این بیماران باید 20 دقیقه هم شستشو داده شود و بعد واکسن زده شود. بعد از صدور کارت که اطلاعات تزریق واکسن هاری در سامانه کشوری ثبت می شود، افراد می توانند در نوبت های بعدی به نزدیک ترین مرکز واکسیناسیون مراجعه و تزریق نمایند.

تمام حیوانات خونگرم می توانند به بیماری هاری مبتلا شوند. ولی بیشترین موارد ابتلا به این بیماری در پستانداران دیده می شود. در بین پستانداران، گوشتخواران و خفاشها می توانند ویروس را برای مدت طولانی حفظ نمایند و آن را به گونه های دیگر پستانداران انتقال دهند. میزان حساسیت به ویروس هاری در گونه های مختلف حیوانات، متفاوت است. سگ، خفاش، روباه، شغال، گرگ، راسو ، موش خرما ، راکون و کایوت به ویروس هاری حساس ترند. حیواناتی مانند گاو، گوسفند، گربه نیز حساسیت زیادی برای ابتلا به بیماری هاری دارند.

علائم اولیه هاری عبارتند از تب و اغلب درد به همراه گزگز ، خارش و سوزش ناحیه گزش و بیحسی ناحیه زخم می باشند. با گسترش ویروس در دستگاه عصبی مرکزی، التهاب کشنده و پیشرونده مغز و طناب نخاعی هم گسترش می یابد.

اقدامات فردی بعد از حیوان گزدیگی و لزوم واکسیناسیون

1. خارج ساختن و تميز نمودن ويروس هاری از محل زخم:

 تا حد مقدور در ساعات اوليه پس از گزش بايد لابلای زخم را حداقل به مدت 15 تا 20 دقيقه با آب تميز و صابون عميقاً مورد شستشو قرار داد. اين عمل مهم­ترين قسمت پيشگيری از هاری بحساب می آيد.

 2. خارج كردن صابون از لابلای زخم‌:

 با استفاده از شيلنگ و فشار آب بايد كف صابون­های باقيمانده را از لابلای زخم خارج نمود، زيرا باقيمانده صابون می تواند مواد ضدعفونی كننده را بی اثر نمايد.

3. ضد عفونی نمودن زخم:

زخم را بعد از شستشو بايد با الكل ۶۰ تا ۷۰ درجه يا محلول بتادين يك درصد و يا ساير مواد ضدعفونی نمود (زخم را هيچ وقت نبايد پانسمان نمود زيرا ميكروب هاری بی هوازی است و بر اثر پانسمان رشد آن سريع خواهد شد).

 4.  ارجاع فرد به مراكز بهداشتی درمانی جهت تلقيح واكسن و سرم و پيگيری جهت تكميل نوبتهای واكسن:

اين مسأله بايد با پيگيری، آموزش و حساسيت كامل دنبال گردد. ضمناً وضعيت واكسيناسيون توأم يا ثلاث فرد مجروح بايد مورد بررسی قرار می گيرد.