فهرست

نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در بابل برگزار شد

به‌مناسبت روز جهانی جمعیت، نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در بابل برگزار شد.

نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت از تاریخ 17 لغایت 20 تیر 96 به مناسبت روز جمعیت در بابل برگزار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل در حاشیه برگزاری نمایشگاه پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، اظهار کرد: این نمایشگاه در راستای ابلاغیه مقام معظم رهبری که به همه دستگاه‌ها از جمله وزارت بهداشت برای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور برگزار شد.

حسن اشرفیان افزود: این نمایشگاه دارای هفت غرفه شامل غرفه ازدواج، فرزندآوری بهنگام، ناباروری، تک‌فرزندی، پیشگیری از طلاق و سبک زندگی سالم است.

وی با تشکر از شهردار بابل صریح کرد: این نمایشگاه با همکاری نیروی انتظامی، شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان بابل و اداره بهزیستی بابل برگزار شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه قشر جوانان گروه هدف ما هستند برای پیشگیری از حوادثی که این قشر را از جمله تصادف، خودکشی، جرائم اجتماعی، ازدواج و طلاق اینترنتی تهدید می‌کند، اطلاع‌رسانی به عهده نیروی انتظامی قرار گرفت و غرفه‌ای به این ارگان اختصاص یافت.

این مسؤول با اشاره به اینکه این نمایشگاه برای سومین‌بار در بابل برگزار می‌شود، یادآور شد: سال 84 در پارک نوشیروانی، سال 85 در معاونت بهداشتی و امسال در پیاده راه آیت‌الله سعیدی بابل تا ۲۰ تیر ماه برگزار شد.

اشرفیان ادامه داد: صدور ابلاغیه مقام معظم رهبری در راستای کاهش جمعیت نسل جوان و افزایش جمعیت سالمند بود، نتیجه و بازتاب مناسب برگزاری این نمایشگاه و اقداماتی که در راستای منویات مقام معظم رهبری انجام شده، برای سال‌های آینده مشخص می‌شود.

وی اظهار کرد: حد نرمال جانشینی جمعیت برای هر خانوار داشتن دو تا سه فرزند است تا جمعیت جایگزین مرگ شود که متأسفانه امروزه درصد جمعیتی میزان رشد جمعیت کمتر از حد جایگزینی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه در راستای این ابلاغیه بخشی از فعالیت به آموزش اختصاص دارد، اضافه کرد: ارائه اطلاعات مناسب به مردم در خصوص پیامد تک‌فرزندی، ناباروری و ارتباط افزایش سن ازدواج جوانان با کاهش فرزندآوری از جمله محورهای این نمایشگاه است.

این مسؤول با اشاره به افزایش معضل روند تک‌فرزندی در نسل فرهیخته جامعه تأکید کرد: خانواری که از نظر اقتصادی و فرهنگی در سطح بالاتری قرار دارند فرزندان کمتری دارند در حالی که تلاش ما افزایش ژن قالب فرهیخته در کشور است لذا وظیفه ما آموزش پیامد تک‌فرزندی به مردم است تا تصمیمات مناسبی بگیرند.

اشرفیان به اهمیت سن ازدواج و فرزندآوری بهنگام اشاره کرد و یادآور شد: به سبب سبک زندگی جامعه، ماشینی شدن نوع زندگی و آلودگی محیطی با مسئله ناباروری در جامعه مواجه هستیم که تشخیص و درمان به هنگام می‌تواند مهم‌ترین راه پیشگیری باشد.

وی در پایان گفت: سن مناسب ازدواج بین 18 تا 35 سال و بهترین سال باروری بین 20 تا 30 سالگی بوده و فاصله دو فرزند هم باید سه سال باشد.