سال 96 سال " اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال" گرامیباد.

ولادت با سعادت حضرت امام حسین(ع)وحضرت ابالفضل العباس(ع)و حضرت امام سجاد (ع) مبارکباد.

 پیام هاوتوصیه های بهداشتی:

 

اهميت و فوائد ورزش

 

***

 

پكيج هاي آموزشي آنفلوآنزا برای گروههاي كارشناسي جهت آموزش بدو خدمت پزشكان

 

***

وضعیت موجود انفلوانزای پرندگان درجهان(منبع :سایتWHO)

***

نکاتی درمورد تخم مرغ

***

سالمندی

***

بیماری سل چیست؟

***

چرا باید ماهی مصرف کنیم

***

رفتارهای پرخطر در نوجوانان

***

پیش به سوی سرمایه گذاری در سلامت روان

***

زنان وآسیب های اجتماعی

***

نقش مدارس درارتقاءسلامت دانش آموزان

***

سلامت بانوان ایرانی

***

پیشگیری از سقوط در سالمندان

***

توصيه هايي به منظور پيشگيري از بروز بيماريهاي روده اي از جمله بيماريهاي اسهالي، حصبه و و با

***

 متن آموزشی آسم 

فقط در این سایت
در همه سایتهای دانشگاه علوم پزشکی بابل
 
 

 زنان و آسيب هاي اجتماعي
مقدمه: مسئله مربوط به آسيب هاي اجتماعي از دير باز در جامعه بشري مورد توجه انديشمندان بوده است و امروزه جوامع گسترده به دليل پيچيدگيهاي خاصي كه در اين نوع جوامع وجود دارد، با مشكلات و مسائل فراواني در زمينه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي روبرو هستند و هميشه همراه با پيشرفت با انواع آسيب هاي اجتماعي روبرو هستند. نظير: خودكشي، اعتياد، خشونت عليه زنان، انحرافات جنسي، فقر، بيكاري، كودك آزاري و ... در اين ميان نيز زن به عنوان يك موجود عاطفي و حساس و ضعيف از لحاظ جسماني هميشه مورد تاخت و تاز نيروي مخالف خويش قرار گرفته است و آسيب هاي جدي و غيرقابل جبراني را متحمل شده است.
آسيب اجتماعي چيست؟
هر رفتاري كه برخلاف هنجارها و فرمهاي اجتماعي از فرد سرزده و كاركرد فرد را به هم زده و تبع آن كاركرد خانواده و جامعه را تحت الشعاع قرار ميدهد.
چه كساني در معرض آسيب اجتماعي قرار دارند؟
افرادي كه به دليل فشارهاي شديد اجتماعي و رواني ناشي از مشكلات اقتصادي و اجتماعي، نقض يا فقدان مهارتهاي زندگي، ضعف در بكارگيري شيوه هاي مقابله و ... سازگاري آنها با جامعه دچار مشكل شده احتمال بروز رفتار برخلاف هنجارها وجود دارد.
برخي از آسيب هاي اجتماعي زنان
*  خشونت عليه زنان:
خشونت خانگي يا خشونت عليه زنان در خانواده، شايع ترين شكل خشونت عليه زنان است. خشونت خانگي خشونتي است كه توسط افراد يك خانواده كه ارتباط نزديكي با هم دارند و با هم زندگي مي¬كنند صورت گيرد. خشونت عليه زنان نوعي بيماري همه گير جهاني است كه در سكوت پيشروي مي¬كند و همه ملتها كم و بيش به آن مبتلا هستند، زنان همچنان با اين زشت ترين نماد تبعيض و نابرابري در حقوق و در زندگي روزمره خود در سرتاسر جهان روبرو هستند. خشونت عليه زنان هرگونه عمل خشن مبتني بر جنسيت است كه موجب آسيب جسمي، جنسي يا رواني مي¬گردد.
خشونت عليه زنان به گروههاي زير تقسيم مي¬شود:
انواع خشونت:
خشونت به 8 گروه تقسيم شده است:
1- خشونت زباني:
به كاربردن كلمات ركيك و دشنام، بهانه گيري پي در پي، داد و فرياد و بداخلاقي و بي احترامي، رفتار تحريك آميز و دستورهاي پي در پي، قهر و صحبت نكردن.
2- 3- خشونت فيزيكي و رواني كه به 2 گروه تقسيم مي¬شوند:
الف) شامل گاز گرفتن، گرفتن و بستن زنداني كردن، چنگ انداختن، كشيدن مو، اخراج از خانه، كتك كاري محروم كردن از غذا و ....
ب) لگد و مشت زدن، كشيدن و هل دادن، محكم كوبيدن در، به هم زدن سفره و ميز غذا و شكستن اشياء منزل.
4- خشونت جنسي:
مجبوركردن به ديدن عكسهايي خلاف اخلاق عمومي يا اجبار به روابط زناشويي غيرمتعارف، مراعات نكردن بهداشت زناشويي و خودداري از بكارگيري روشهاي پيشگيري از بارداري، مجبوركردن زن به سقط جنين، اجبار زن به حاملگي ناخواسته، متهم كردن زن به بي مبالاتي در مسائل ناموسي، شك و بددلي.
5- خشونت اقتصادي:
جلوگيري از استقلال مالي و دخل و تصرف در اموال شخصي آنها و يا ندادن خرجي خانه و پول كافي.
6- خشونت حقوقي:
امتناع مرد از طلاق برخلاف اصرار زن به متاركه، ازدواج مجدد شوهر و جلوگيري از نگهداري فرزندان توسط زن.
7-8-  خشونت هاي فكري و آموزشي:
خشونت هاي مربوط به ممانعت از رشد اجتماعي- ايجاد محدوديت در ارتباط فاميلي- دوستانه و اجتماعي، ممانعت از تحصيل، كار يابي، اشتغال.
 
خشونت عليه زنان در اين مراحل نيز انجام مي¬گيرد:
1- پيش از تولد: فقط براساس انتخاب جنسيت
2- كودكي: كشتن نوزاد مونث، ختنه دستگاه تناسلي زنانه، سوء استفاده جسمي، جنسي و رواني و ....
3- دوره جواني و بلوغ: خشونت هنگام اظهار عشق و قرار ديدار گذاشتن، رابطه جنسي اجباري از نظر اقتصادي، زناي با محارم و ....
4- سالخوردگي: خودكشي اجباري، قتل زنان بيوه به دليل اقتصادي، سوء استفاده جسمي، جنسي و رواني
زنان قرباني خشونت چه مشكلاتي دارند؟
بررسي ها نشان داده است كه قربانيان خشونت همسر، يعني همان كسانيكه جزء مراجعان روزمره پزشكان و كارشناسان بهداشتي و مددكاران هستند از اختلالاتي مانند افسردگي، اضطراب منتشره، اختلال وسواسي جبري، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال در خوردن، اختلال درخواب و رفتارهاي اجتنابي رنج ميبرند. اين علائم سندرم زنان كتك خورده نام گرفته است. مشكلات ديگري كه زنان قرباني رنج ميبرند. اين علائم سندرم زنان كتك خورده نام گرفته است . مشكلات ديگري كه زنان قرباني خشونت از آن رنج مي¬برند، عبارتند از: احساس خستگي، علائم گوارشي، علائم قبل از قاعدگي، درد مزمن مانند سردرد، دردهاي پراكنده و ضعف عمومي، كم خوني، اختلالات آميزشي، مصرف مواد مخدر، افكار خودكشي، عزت نفس پايين و مشكلات بين فردي مانند عصبانيت، درگيري، قهر، ناسازگاري و لجبازي.
*  مزاحمت خياباني جلوه ديگري از خشونت عليه زنان:
نتايج يك نظرسنجي كه در ميان هزار نفر از زنان تهراني انجام گرفته نشان مي¬دهد كه « بوق زدن ماشين ها و اصرار برسوار شدن» رايج ترين نوع مزاحمتي است كه زنان در خيابان با آن روبرو مي¬شوند. براساس اين نظرسنجي كه در ميان هزار زن 18 تا 50 ساله تهراني انجام شده، انواع  روشهاي مزاحمت¬هاي خياباني را به شش دسته تقسيم بندي كرده است كه عبارتند از: انتشار تصاوير خصوصي افراد، تنه زدن عمدي به زنان، شنيدن الفاظ ركيك، حركات نمايشي موتور سواران و تعقيب زنان توسط مردان در اماكن خلوت.
 *  فرار از خانه:
فرار از خانه و اقدام به دوري و عدم بازگشت به منزل و ترك اعضاي خانواده، بدون اجازه از والدين با وصي قانوني خود، در واقع نوعي واكنش نسبت به شرايطي است كه از نظر فرد نامساعد، غيرقابل تحمل و بعضاً تغييرناپذير است. اين عمل معمولاً به عنوان مكانيسم دفاعي به منظور كاهش ناخوشايندي و خلاصي از محركهاي آزاردهنده و مضر و دستيابي به خواسته هاي مورد نظر و عموماً آرزوهاي دور و دراز انجام مي-شود. زنان متاهل نيز اغلب به خشونت و مفاسد اخلاقي همسر و يا اغفال و مفاسد اخلاقي خود از خانه متواري مي¬شوند.
تبيين عوامل موثر در فرار دختران:
آسيب هاي اجتماعي نظير فرار از خانه داراي زمينه ها و ابعاد مختلفي هستند و عوامل گوناگوني از جمله عوامل فردي، خانوادگي و اجتماعي در شكل گيري آن موثر است.
عوامل فردي:
اين دسته از عوامل معطوف به عدم تعادل شخصيتي و اختلال در سلوك و رفتار است، كه به برخي از آنها اشاره مي¬شود:
الف) شخصيتهاي ضد اجتماعي:
حالت بارز اين اختلال شخصيت، وجود رفتار ضداجتماعي مزمن و مداومي است كه در آن، حقوق ديگران مورد تجاوز قرار مي¬گيرد؛ از قبيل قانون شكني¬ها، الگوهاي ضداجتماعي و عدم توانايي در حرفه اي كه در بزرگسالي نيز ادامه يابد. معمولاً اين اختلال قبل از سن 15 سالگي شروع مي¬شود. صفات بارز دوران كودكي و نوجواني اين اختلال عبارت است از دزدي، دروغگويي، مشاجره، فرار از مدرسه و سركشي در مقابل مراجع قانوني. درپند گرفتن از تجربيات، بسيار ضعيف بوده و در قضاوتهاي خود يكسويه مي¬باشند. ازديگر مشكلات روحي- رواني كه منجر به رفتارهاي ضداجتماعي مي¬شود، مي¬توان به ضعف عزت نفس، احساس كهتري، فقدان اعتماد به نفس، اختلال خلقي دو قطبي و ... اشاره كرد. 
ب) شخصيت هاي خود شيفته:
علايم بارز اين شخصيت، احساس شديد خود مهم بيني و شاخص بودن، تخيلات شديد و دائمي درباره موفقيت، احتياج شديد به خودنمايي و جلب توجه و تحسين ديگران. استعدادها و پيشرفت هاي خود را خيلي بزرگ جلوه مي¬دهد. اغلب اين افراد والديني داشته اند كه نسبت به آنها محبت با ثباتي نداشته يا سرد و طرد كننده بوده اند يا بيش از حد به آنها ارج نهاده اند. نوجوانان خود شيفته، به علت سركوب خواسته ها و فقدان ارضاي تمايلات دروني از كانون خانواده بيزار شده و به رفتارهاي نابهنجار نظير فرار از خانه گرايش نشان مي¬دهند.
 
ج) شخصيت هيستريونيك (نمايشي):
نزد اين افراد جلب توجه ديگران اولويت خاصي دارد. دوست دارند با جوش و خروش صحبت كنند. مشخصه بارز آنها بيان اغرارآميز، هيجاني، روابط طوفاني بين فردي، نگرش خود مدارانه تاثير پذيري از ديگران است. توجه كافي به درك موقعيت ندارند.
از عوامل ديگري كه در ايجاد فرار نقش دارند:
خشونت:
فراز از خانه يكي از بازتابهاي خشونت خانگي است.
تبعيض:
بسياري از والدين آگاهانه و يا ناآگاهانه با تبعيض بين فرزندان موجب  اختلاف بين آنها و دلسردي آنها از زندگي مي¬شوند.
محدوديت مطلق:
 دراين شيوه تربيتي، فرزندان از آزادي و اختيار لازم و متناسب با سن و شرايط خويش محرومند.
آزادي مطلق:
توجه بيش از حد متعارف و در اختيار بودن امكانات فوق حدسي فرزند هم مي¬تواند زمينه مسائلي چون فرار از خانه را ايجاد مي¬كند.
وسايل ارتباط جمعي:
شهرنشيني:
تغييرارزشها:
مشكلات اقتصادي:
ضعف نظارت اجتماعي:
پيامدهاي فرار دختران:
اين پيامدها در بعد فردي، اجتماعي و خانوادگي قابل بررسي است.
 
 الف) پيامدهاي فردي:
فرار آغاز بي¬خانماني و بي پناهي است و همين امر زمينه ارتكاب بسياري از جرايم را فراهم مي¬كند. دختران فراري براي امرار معاش به سرقت، تكدي گري، توزيع مواد مخدر، مشروبات الكلي و كالاهاي غيرمجاز، رسپيگري، عضويت در باندهاي مخوف و كثيف اغفال وفحشاء اقدام مي¬كنند.
برخي از اين دختران پس از فرار در ساختمانهاي متروكه، پارك و خانه هاي فساد، شب را به صبح مي¬رسانند. ارتكاب به انواع جرايم و فساد اخلاقي موجب مي¬شود كه دچار انواع بيماريها و اختلالات روحي و رواني شوند و برخي از آنها به دليل سرافكندگي ناشي از تجاوزات دست به خودكشي مي¬زنند. از ديگر پيامدهاي ناگوار فرار دختران روسپيگري و ابتلاء به انواع بيماريها از جمله ابتلا به ويروس ايدز مي¬باشد. هرچقدر مدت زمان فرار فرد طولاني تر باشد و با افراد بيشتري تماس داشته باشد، خطر ابتلاء به ويروس ايدز افزايش مي¬يابد.
ب) پيامدهاي خانوادگي:
فرار دختران مي¬تواند بزرگترين لطمه و ضربه براي حيثيت و شرافت خانوادگي فرد باشد. اين عمل اولاً نشانه اي از ناكارآمدي خانواده در تربيت فرزند، شكاف نسلي بين والدين و فرزندان و اختلافات خانوادگي است. و ثانياً از آنجا كه فرجام و سرانجام دختران در اكثر موارد چنانكه ذكر گرديد گرفتار آمدن در دايره تنگ باندهاي فساد و فحشاء و ارتكاب جرائم اخلاقي است، لذا فرار به مفهوم لكه ننگ و بدنامي براي خانواده محسوب مي-شود و بدين لحاظ است كه فرار دختران كمتر  توسط خانواده ها گزارش مي¬شود و اغلب پس از بي نتيجه ماندن جستجوها و تلاشهاي خانوادگي، فرار دختران با عنوان فقداني دختر يا دزديده شدن او به مراجع قضايي گزارش مي¬شود.
ج) پيامدهاي اجتماعي:
بطوريكه افزايش نرخ  آسيب هايي چون طلاق، بيكاري، اعتياد منجر به افزايش آسيبي نظير فرار دختران مي¬شود و نكته قابل توجه آنكه فرار دختران از خانه به افزايش نرخ مفاسد اجتماعي منتهي مي¬گردد. آسيب هاي اجتماعي از جمله فرار مي¬توانند ضمن لكه دار نمودن عفت  عمومي و شكستن حريمهاي اخلاقي، بهداشت روحي و رواني اعضاء جامعه را تهديد نموده و آسيب جدي برسلامت جامعه وارد نمايد. از ديگر پيامدهاي فرار اين است كه هزينه هاي فراواني را بر دوش جامعه و دولت مي¬گذارد.
 
 *  فحشاء:
از آن جرائم زنانه اي است كه كمتر كسي حاضر است از كنا ر آن بگذرد و آنرا به عنوان آسيب اجتماعي مورد بررسي قرار دهد. بحث از فحشاء و پديده روسپيگري، بيش از آن كه عمل خلاف عفت عمومي يا براساس قوانين مدني و مجازات اسلام جرم باشد، يك پديده اجتماعي است كه بيمارگونه، سفره خود را در تمام جوامع پهن مي¬كند. اما كيفيت و كميت آن به شرايط اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي و سياسي وابسته است. شايد پس از پيروزي انقلاب اسلامي و خراب كردن خانه ها و شهركهاي فساد به نظر ميرسد كه فحشاء از بين رفته است و مجازات سنگين زنان و مردان مسئول آن شهرها منجر به ريشه كني فحشاء در ايران شده است. حال با گذشت چند سال از اين اقدام، زمينه و بستري شد تا اين آسيب اجتماعي بار ديگر حركت آرام خود را در ميان زنان و مردان ادامه دهد.
علل و زمينه هاي گسترش فحشاء:
زمينه هاي گسترش فحشاء در جامعه به طور عمده مي¬توان به تاثير فقر، تربيت خانوادگي، بيكاري، نوسان شرايط اقتصادي، بي سوادي، نبود آگاهي، اختلاف با همسر و فريب، اعتماد بي جا اشاره كرد.
امروزه اكثر روسپيگران در كشور ما، زنان بي سرپرست يا بد سرپرست هستند، كه در بسياري از موارد نبود آگاهي و اجبار خانواده عاملي در ورود آنها به اين بازار بوده است و چه بسيارند كه در اين بازار با انواع بيماريهاي مقاربتي، ضرب و شتم از سوي مشتريان مرد و خلف وعده در گرفتن دستمزد روبه رو هستند.
خانواده و پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي:
از آنجائيكه خانواده يكي از مهمترين عوامل موثر در رشد همه جانبه كودك و نوجوان است مي¬تواند درجهت پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي گام هاي موثري بردارد از جمله:
1- تربيت ديني كودكان و نوجوانان را از همان ابتداي تولد آغاز كنند.
2- از طريق مشاهده، پيگيري پيشرفت تحصيلي و ارزيابي فعاليتهاي دانش آموز و تشكيل جلسات مشورتي با معلمان و ... نقاط قوت فرزندان را از لحاظ تحصيلي و اخلاقي اجتماعي شناسايي و نسبت به پرورش و تقويت صحيح آن نقاط قوت اقدام كنند تا بدين وسيله در شكل گرفتن شخصيت فرزند، نقش اساسي خود را ايفاء كنند.
3- نقاط ضعف فرزندان را به عنوان يك عيب بزرگ تلقي نكنند و در نظر داشته باشند كه همه افراد به طور طبيعي نواقص و نقاط ضعفي دارند و نمي¬بايست كودكان و نوجوانان را به خاطر نقاط ضعف آنها سرزنش و تحقير كرد.
4- از مقايسه فرزندان با همسالان در امور علمي و آموزش جدا اجتناب نمايند.
5- در جهت تربيت  صحيح فرزندان و ترويج عادات مطلوب و تربيتي در آنها بايد عملاً اقدام كنند نه صرف تذكر و توصيه هاي شفاهي.
6- در به كارگيري شيوه هاي تربيتي، هماهنگ عمل كنند. در انتخاب دوستان مناسب براي فرزندانشان نظارت كامل داشته و راهنماي خوبي براي آنان باشند.
7- با مدرسه در اجراي روش هاي صحيح تربيتي و آموزشي همكاري مجدانه داشته باشند.
8- الگوي مناسبي براي تربيت صحيح فرزندان خود انتخاب كنند.
9- در ضمن اعطاي آزادي به فرزندان مراقب رفتار، گفتار، ابتكارات و ... آنها باشند. زيرا اعطاي آزادي بيان و غيره فرزندان ر ا براي اجتماع فرد  آماده ميكند و موجب ميشود آنان بتوانند ابتكارات و خلاقيت هاي خود را بروز دهند.
10- روابط صحيح و متعادل با فرزندان خود داشته باشند.
11- به نيازهاي مختلف آنها از جمله نياز به مهرباني و محبت، استقلال، كمال و خودشكوفايي، تشويق و قدرداني، عزت نفس؛ امنيت و آسايش خاطر، احساس تعلق داشتن به گروه و احساس هويت توجه نمايند.
12- مسئوليتهاي مناسبي را به فرزندان خود واگذار نمايند و از آنان بخواهند كه وظايف خود را به بهترين وجه انجام دهند.
13- در انتخاب دوستان مناسب براي فرزندانشان نظارت كامل داشته و راهنماي خوبي براي آنان باشد.
14- امكانات تفريحات سالم را براي كودكان و نوجوانان فراهم آورند.
15- در جهت بالابردن عزت نفس در كودكان و نوجوانان در انجام امور اسا سي خانواده و محيط تحصيلي فرزندان نوجوان خود مشورت نمايند.
16- فرزندا ن را به ورزش و فعاليتهاي بدني تشويق كند زيرا يكي از عوامل ايجاد عزت نفس و بهبود مناسب اجتماعي و وضعيت رواني نوجوانان، ورزش و فعاليتهاي بدني است.
نقش آموزش مهارتهاي زندگي در كاهش آسيب  هاي اجتماعي:
صاحب نظران و متخصصان حيطه بهداشت رواني در جهان تمام كوشش و توجه خود را حول محور برنامه هاي پيشگيري در سطح اول متمركز سازند . به همين منظور برنامه هاي پيشگيري در سطح عام و با هدف كاهش و كنترل انواع آسيب هاي رواني- اجتماعي و هم در سطح خاص و در رابطه با كاهش و كنترل مشكلات خاص (از قبيل وابستگي دارويي، افسردگي و ...) در نقاط مختلف جهان طراحي و به مورد اجرا گذاشته شده است. مهارتهاي زندگي شامل مجموعه اي از توانايي ها هستند كه قدرت سازگاري و رفتار مثبت و كارآمد را افزايش مي¬دهند . در نتيجه شخص قادر مي¬شود بدون اين كه به خود يا ديگران صدمه بزند، مسئوليت هاي مربوط به نقش اجتماعي خود را بپذيرد و با چالش هاي و مشكلات روزانه زندگي به شكل موثر روبه رو شود. همچنين آموزش اين مهارتها كه شامل خودآگاهي، روابط بين فردي، ارتباط، تفكر نقادانه، تفكر خلاق، تصميم گيري، حل مساله، مقابله با فشار، مقابله با هيجانهاي ناخوشايند و هم دلي مي باشد به عنوان يك روش عام پيشگيري از آسيب هاي فردي و اجتماعي مورد تاكيد بوده است.
موارد كاربرد مهارتهاي زندگي:
الف) افزايش سلامت رواني و جسماني
1-  تقويت اعتماد به خويشتن و احترام به خود
2- تجهيز اشخاص به ابزار و روش هاي مقابله با فشارهاي محيطي و رواني
3- كمك به تقويت و توسعه ارتباطات دوستانه، مفيد و سالم
4- ارتقاي سطح رفتارهاي سالم و مفيد اجتماعي
ب) پيشگيري از مشكلات رواني، رفتاري و اجتماعي شامل پيشگيري از :
1- مصرف سيگار و سوء مصرف مواد مخدر
2- بروز اختلالات رواني و مشكلات رواني- اجتماعي
3- خودكشي در نوجوانان و جوانان
4- رفتارهاي خشونت آميز
5- شيوع ايدز
6- بي بند و باري جنسي
7- افت و كاهش عملكرد تحصيلي

واحد بهداشت روان معاونت بهداشتي بابل
                                                                                                                       پاييز 1390

 
 
>

بسته خدمتی پزشک خانواده

********

********

بسته خدمتی جوانان (پزشک)

********

بسته خدمتی تغذیه(پزشک)

********

بسته خدمتی سالمندان ( غیر پزشک)

*******

بسته خدمتی سالمندان ( پزشک)

********

فرم شماره 1 مراقبت سالمندان( غیرپزشک)

*******

فرم شماره 2 مراقبت سالمندان( پزشک)

*******

مراقبت های ادغام یافته سلامت مادران

*******

فرم مراقبت پیش از زایمان(پزشک)

********

فرم مراقبت پس از زایمان(پزشک)

*******

فرم مراقبت بارداری (ماما/پزشک)

*******

فرم زایمان در تسهیلات زایمانی(ماما/پزشک)

*******

راهنمای تکمیل فرم های مراقبت مادر

*******

دفتر مراقبت ممتد مادران جدید 2

*******

راهنمای مراقبت یافته سلامت میانسالان ( غیرپزشک)

*******

مراقبت ادغام یافته سلامت میانسالان فرم شماره 1 زنان

*******

مراقبت ادغام یافته سلامت میانسالان فرم شماره 1مردان

*******

دستورالعمل های ایمنی آزمایشگاه

پزشک خانواده

 بسته خدمتی  نوجوانان غیر پزشک 

«نحوه ثبت اطلاعات درسامانه

 اسامی پزشکان متخصص طرف قرارداد با بیمه  سلامت در برنامه پزشک خانواده شهری بابل    

          «نحوه ثبت اطلاعات درسامانه              خدمات سلامت ایرانیان » 

اطلاعیه نصب تابلو در پایگاه های
پزشک خانواده شهری
تمام وقت-
صبح - عصر

*******

پزشکان طرف قرارداد در برنامه پزشک خانواده شهری(29/2/1392)

********

پزشکان متخصص طرف قراداد در برنامه پزشک خانواده شهری (به زودی اعلام می گردد)

********

اطلاعیه شماره 1 ستاد اجرایی برنامه پزشک خانواده ونظام ارجاع شهرستان بابل

********

لیست مراکز مجری برنامه پزشک خانواده در شهر بابل
**********
*********

 آدرس: بابل - خیابان مدرس- باغ فردوس - معاونت بهداشتی   کد پستی:34937-47149         تلفن: 9-32332876-0111  نمابر:32363875 -0111           -             وب سایت                                            health.mubabol.ac.ir